«Πληγωμένη» παιδεία σε Ελλάδα - Ισπανία

Ημερίδα με θέμα "Η εκπαίδευση στην Εποχή της Κρίσης" διοργάνωσαν οι εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα και σχολικοί φύλακες μαζί με εκπροσώπους της ισπανικής εκπαιδευτικής κοινότητας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο, έπειτα από πρόσκληση των Ευρωβουλευτών Κώστα Χρυσόγονου και Paloma Lopez. Tης Χρύσας Βαϊνανίδη

30 Ιανουαρίου 2015 15:55:28

της Χρύσας Βαϊνανίδη

Οι πολιτικές της λιτότητας πλήττουν τους νευραλγικούς τομείς κάθε κοινωνίας, όπως είναι η παιδεία, η υγεία, το κράτος πρόνοιας. Την εικόνα της σημερινής εκπαιδευτικής πραγματικότητας στην Ελλάδα τη συνθέτουν οι απολύσεις, οι διαθεσιμότητες, τα κενά στα σχολεία, οι συγχωνεύσεις - καταργήσεις σχολικών μονάδων, η εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων με την καθιέρωση πανελλαδικού τύπου εξετάσεων, η μείωση των μισθών και των συντάξεων των εκπαιδευτικών, η στροφή του περιεχομένου των μαθημάτων στην εξειδίκευση και την αγορά εργασίας. 

Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και με την ελπίδα ότι η αναβάθμιση της παιδείας θα αποτελέσει προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης, αντιπροσωπεία εκπαιδευτικών σε διαθεσιμότητα και σχολικών φυλάκων, πραγματοποίησαν εκδήλωση – παρέμβαση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την περασμένη Τετάρτη με θέμα «Η εκπαίδευση την εποχή της κρίσης: οι επιπτώσεις των νεοφιλελεύθερων πολιτικών και των μνημονίων στην εκπαίδευση». Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε έπειτα από πρόσκληση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Κώστα Χρυσόγονου και της Ισπανίδας Paloma Lopez, μέλη της Ευρωπαϊκής Αριστεράς GUE / NGL, οι οποίοι συντόνιζαν την εκδήλωση. Συμμετείχαν εκπρόσωποι εκπαιδευτικών, συνδικάτων, γονέων και μαθητών από την Ισπανία.

\"\"

Ο Πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θέμις Κοτσιφάκης, παρουσίασε τις σημαντικότερες επιπτώσεις του μνημονίου στη δημόσια εκπαίδευση:

  • Μείωση των δημόσιων δαπανών για την παιδεία κατά 35% από το 2009. Οι δημόσιες δαπάνες μειώθηκαν στο 2,7% του ΑΕΠ το 2014
  • Πάνω από 2.000 σχολεία έκλεισαν στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από το 2011.
  • Κατάργηση των εκπαιδευτικών υποστηρικτικών δομών (σχολικές βιβλιοθήκες, ενισχυτική διδασκαλία, κατάργηση συμβουλευτικών σταθμών)
  • 28.500  λιγότεροι εκπαιδευτικοί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: μείωση κατά 27,3% του συνόλου των εκπαιδευτικών
  • Μειώση κατά 63% των  αναπληρωτών εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 2011
  • Περίπου 2.000 εκπαιδευτικοί της Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης τέθηκαν σε διαθεσιμότητα και 500 υποχρεώθηκαν σε μετάταξη σε διοικητικές θέσεις.
  • 2.000 σχολικοί φύλακες τέθηκαν σε διαθεσιμότητα, αρκετοί από τους οποίους απολύθηκαν
  • Υποχρεωτική μετάταξη 4.000 εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και σε διοικητικές θέσεις.
  • Μείωση των ετήσιων αποδοχών των εκπαιδευτικών από 22% έως και 45% με βάση τα έτη υπηρεσίας. Εισαγωγικός μισθός 640 ευρώ
  • Αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατά 2 ώρες με αποτέλεσμα χιλιάδες εκπαιδευτικοί να χαρακτηρίζονται υπεράριθμοι.
  • Αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα από 25 στους 30.
  • Καθιέρωση νέου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών με στόχο όχι την ποιοτική αναβάθμιση της δημοσίας εκπαίδευσης αλλά την δημιουργία δεξαμενής για νέες απολύσεις
  • Την καθιέρωση πανελλαδικού τύπου εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, με την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων. 

«Αυτά εφαρμόστηκαν με απίστευτο κυνισμό και αναλγησία από την ελληνική κυβέρνηση, τη στιγμή που η ελληνική οικογένεια έχει γονατίσει από τους φόρους, την ανεργία και τα χαράτσια» υπογράμμισε ο Νίκος Κικάκης, από το συντονιστικό των εκπαιδευτικών σε διαθεσιμότητα. Οι εκπαιδευτικοί, όμως, δεν έμειναν άπραγοι. Οι κινητοποιήσεις τους να κορυφώθηκαν τον Ιούλιο του 2013 οπότε και τέθηκαν σε διαθεσιμότητα περίπου 2,000 καθηγητές των ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ και 2,000 σχολικοί φύλακες.  «Από τη πρώτη στιγμή βρεθήκαμε στο δρόμο με πάθος, οργή και φαντασία, για να ανατραπεί η εφαρμογή αυτής της καταστροφικής εκπαιδευτικής πολιτικής» συμπλήρωσε ο κ. Κικάκης. 

\"\"

«Άφησαν χωρίς φύλαξη τα σχολεία»

Τον Ιούλιο του 2013 η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, εκτός από τους καθηγητές των ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ, έθεσε σε διαθεσιμότητα και 2,000 σχολικούς φύλακες. «Δεν είναι μόνο ότι τόσοι άνθρωποι έχασαν τις δουλειές τους, είναι ότι άφησαν χωρίς φύλαξη τα σχολεία» υπογράμμισε ο εκπρόσωπος των σχολικών φυλάκων, Μανόλης Σταθόπουλος, ο οποίος εξήγησε πως στην ουσία τα μεγαλύτερα θύματα αυτής της απόφασης είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες: ο σχολικός φύλακας ήταν η ασπίδα περιφρούρησης των μαθητών από την ενδοσχολική βία και τη μάστιγα των ναρκωτικών, προστάτευε το δημόσιο σχολείο από βανδαλισμούς και κλοπές. Μέχρι σήμερα, το κόστος από τις ζημιές στα αφύλακτα σχολεία, όπως επεσήμανε ο κ. Σταθόπουλος, έχει ξεπεράσει το κόστος της μισθοδοσίας των εργαζομένων. 

\"\"

«Η Μαδρίτη μετατράπηκε σε πειραματόζωο των νεοφιλελεύθερων πολιτικών»

Η αποδυνάμωση της δημόσιας εκπαίδευσης και η ιδιωτικοποίηση της, δεν είναι άγνωστες έννοιες στη Μαδρίτη. Ιδιωτική και όχι δημόσια εκπαίδευση, ευέλικτες μορφές εργασίας, χαμηλοί μισθοί, εκπαίδευση που συνδέεται μόνο με την εξειδίκευση, προσαρμοστικότητα και όχι πραγματική γνώση είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού συστήματος της Μαδρίτης.

«Το 60% των σχολικών μονάδων ανήκουν σε ιδιώτες» σημειώνει η περιφερειακή βουλευτής της Μαδρίτης, Eulalia Vaquero Gómez, και συμπληρώνει ότι τα τελευταία χρόνια έχουν κλείσει πολλά δημόσια σχολεία, ενώ άλλα έχουν ιδιωτικοποιηθεί επειδή το κράτος αδυνατεί να καλύψει το κόστος λειτουργίας. Χαρακτήρισε τη Μαδρίτη «πόλη πιλότο» για την εφαρμογή των φιλευλεύθερων πολιτικών καθώς «το δεξιό Λαϊκό Κόμμα επέβαλλε μία μαύρη διαδικασία που εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα του κεφαλαίου».

Δεν είναι τυχαίο, ότι πολλές δημόσιες εκτάσεις έχουν παραχωρηθεί σε ιδιωτικά συμφέροντα ή ότι δημόσια σχολεία έχουν παραχωρηθεί «έτοιμα» σε ιδιώτες.

«Η Ισπανία δεν αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Η παιδεία έχει μετατραπεί σε εμπορικό αγαθό που υπόκειται μόνο στους νόμους της αγοράς» τόνισε ο Francisco García Cruz, μέλος του εργατικού συνδικάτου Confederación Sindical de Comisiones Obreras (CCOO) και συμπλήρωσε πως την ώρα που οι δαπάνες για τα δημόσια σχολεία έχουν μειωθεί κατά 50%, οι δαπάνες για την ιδιωτικά έχουν μειωθεί μόνο κατά 2%.

Την ίδια στιγμή, το ωράριο των εκπαιδευτικών αυξήθηκε κατά δύο ώρες και αυξήθηκε ο αριθμός ανά τάξη που φτάνει έως και τους 40 μαθητές, όπως επεσήμανε η Paloma Lopez μέλος της Ομάδας της Ευρωπαϊκής Ενωτικής Αριστεράς, ενώ σύμφωνα με τον αναπληρωτή καθηγητή, Ruven Gomez, μόνο στη Μαδρίτη, έχουν απολυθεί πάνω από 5,000 εκπαιδευτικοί (το 10% του συνόλου των εκπαιδευτικών) ενώ πάνω από 36,000 θέσεις έχουν χαθεί σε όλη την Επικράτεια.