Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Μετά τον έρωτα, τι;

Κριτική-παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης - Μια ελληνική ταινία η οποία αξίζει να απασχολήσει τους φίλους του σινεμά επειδή το αξίζει, ‘ανοίγει’ το σημερινό μας σημείωμα. Πρόκειται για το «Άφτερλωβ», του Στέργιου Πάσχου, μια ταινία για έναν έρωτα που πέρασε αλλά …δεν πέρασε!

17 Μαΐου 2017 21:45:32

Παρόμοιο θέμα, δηλαδή έρωτας, σεξ, σχέσεις. Οικογένεια έχει και η ταινία «Σ΄ αγαπώ ισπανικά», του Πάνο Λεόν.
 
Η «Υπόθεση Φριτς Μπάουερ: Μυστική ατζέντα», του Λαρς Κράουμε, με θέμα τις διώξεις των ναζιστών μετά το τέλος του πολέμου στη Γερμανία, προβάλλεται αυτήν την εβδομάδα ενώ ο αρχικός της προγραμματισμός ήταν μέσα στο χειμώνα.
 
Με ενδιαφέρον αναμένεται η ταινία «Στέφαν Τσβάιχ: Αποχαιρετισμός στην Ευρώπη», της Μαρίας Σράντερ, με θέμα τη ζωή του κορυφαίου αυστριακού συγγραφέα.
 
Ένα ψυχολογικό θρίλερ με φόντο τον πόλεμο στο Ιράκ, είναι «Ο τοίχος» του Νταγκ Λάιμαν, ενώ ο Στεφάν Ρομπελέν υπογράφει το τρυφερό «Ένα προφίλ για δύο». Τέλος, ο Ρίντλεϊ Σκοτ, συνεχίζει το έπος που ξεκίνησε το 1976 με το «Άλιεν», αυτή τη φορά με το δεύτερο μέρος της τριλογίας πρίκουελ, «Alien: Convenant».     
 
ΑΦΤΕΡΛΩΒ
Σκηνοθεσία: Στέργιος Πάσχος
Πρωταγωνιστούν: Χάρης Φραγκούλης, Ηρώ Μπέζου
 
Καμένος από έρωτα είναι ο Νίκος, ο ήρωας της ταινίας «Άφτερλωβ», του Στέργιου Πάσχου. Βέβαια έχει περάσει κάποιος χρόνος και ο ίδιος υποστηρίζει με κάθε ευκαιρία, πως την έχει ξεπεράσει. Τη Σοφία, την πρώην κοπέλα του. Είναι σίγουρος γι’ αυτό και εντελώς έτοιμος να δει τη σχέση τους διαφορετικά. Με ψυχραιμία, χωρίς ερωτικό πάθος αλλά ως μία αγνή φιλία.
 
Κάποιο καλοκαίρι που βράζει ο τόπος, ο Νίκος δροσίζεται στην πισίνα μιας βίλας στα προάστια της Αθήνας. Η βίλα δεν είναι δική τους αλλά ανήκει σε έναν φίλο του, το Σταύρο και ο Νίκος ανέλαβε να προσέχει τόσο τη βπιλα όσο και το σκύλο του Σταύρου, τη Λέιλα. Ωραία περνάει αλλά αρχίζει και πλήττει οπότε αποφασίζει να προσκαλέσει τη Σοφία να μείνει μερικές μαζί του. Ως φίλη, μη φανταστείτε τίποτε παραπάνω. Άλλωστε την έχει ξεπεράσει!
 
Την έχει ξεπεράσει αλλά κάποιο σκοτεινό σημείο τον βασανίζει ακόμη. Ποιος ήταν ο λόγος του χωρισμούς Η Σοφία έφυγε και ποτέ δεν του εξήγησε το λόγο. Ο Νίκος θα ήθελε πολύ να το ξέρει, έτσι για να ησυχάσει. Και ενώ όλα πηγαίνουν καλά αρχίζει να τη ρωτά, εκείνη δεν του λέει και λίγο-λίγο η κατάσταση ξεφεύγει. Ο Νίκος κλειδώνει τη Σοφία σε ένα δωμάτιο μέχρις ότου του εξηγήσει γιατί τον παράτησε. Οι εξομολογήσεις αρχίζουν ενώ η ατμόσφαιρα δεν παύει ούτε στιγμή να είναι εκρηκτική αλλά και ερωτική!
 
Αν αυτό που θέλει να δώσει ο Στέργιος Πάσχος είναι μια ιστορία σχέσης και υποβόσκοντος ερωτικού πάθους, τα πηγαίνει πολύ καλά. Αν θέλει οι διάλογοί του να έχουν ενδιαφέρον, να είναι καθημερινοί αλλά και έξυπνοι, επίσης τα καταφέρνει. Αν θέλει η ταινία του να διαθέτει χιούμορ αλλά και στοιχεία δράματος, τα καταφέρνει και πάλι. Τέλος, αν θέλει να κινηματογραφήσει με επιτυχία μια μεγάλης διάρκειας ερωτική σκηνή, χωρίς να είναι προκλητική αλλά να είναι πολύ, μα πολύ αισθησιακή, ξανά τα καταφέρνει.
 
Εν ολίγοι λοιπόν, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη, η οποία διαθέτει φρέσκια και δροσερή ματιά, προσωπικά με ενθουσίασε. Βέβαια δεν είναι δυνατόν να μην αναφερθώ στους δύο πρωταγωνιστές, την Ηρώ Μπέζου και το Χάρη Φραγκούλη, οι οποίοι τα πηγαίνουν περίφημα σε δύο πολύ δύσκολους ρόλους.
 
Τους δύο χαρακτήρες του συναντήσαμε πριν από τέσσερα χρόνια στη μικρού μήκους ταινία του Πάσχου «Ο Έλβις είναι νεκρός».
 
 
Σ’ ΑΓΑΠΩ ΙΣΠΑΝΙΚΑ
KIKI, EL AMOR SE HACE
Σκηνοθεσία: Πάκο Λεόν
Πρωταγωνιστούν: Ναταλία ντε Μολίνα, Άνα Κατζ, Μπέλεν Κουέστα, Λούις Καγιέτζο, Μα Παζ Σαγιάκο, Λουίς Μπερνέγιο, Ντέιβιντ Μόρα, Καντέλα Πένα, Πάκο Λεόν, Ρέα Γκιμένεζ, Άλεξ Γκαρθία, Αλεξάντρα Χιμένεθ
 
Πέντε ιστορίες με επίκεντρο το σεξ, τον έρωτα, τις σχέσεις, το γάμο. Οι ήρωες της ταινίας αναζητούν, προβληματίζονται και διεκδικούν το καλύτερο για τη ζωή τους. Η Ναταλία έχει φαντασιώσεις και ο Άλεξ προσπαθεί να τις ικανοποιήσει. Ο Πάκο και Άννα αναζητούν τρόπους για να αναζωογονήσουν το ερωτικό πάθος. Ο Χοσε Λουίς προσπαθεί να ξυπνήσει τη σεξουαλική επιθυμία στη γυναίκα του Παλόμα, η οποία μετά από ένα ατύχημα είναι καθηλωμένη σε αναπηρικό καροτσάκι. Η κυρία Καντελαρία και ο Αντόνιο θέλουν παιδί αλλά δεν μπορούν να αποκτήσουν επειδή εκείνη δεν έχει ποτέ οργασμό. Η Σάντρα ζει μόνη και αναζητά έναν άνδρα που θα την ερωτευτεί και θα αποφασίσει να ζήσει μαζί της.
 
Προβλήματα σχέσεων που πίσω από όλα υπάρχει κάποια εξήγηση ή κάποια λύση. Πολύ ευχάριστη ταινία, με χιούμορ και ελαφριά διάθεση η οποία προσεγγίζει τις σχέσεις με τρυφερότητα και τακτ. Αν μη τι άλλο, οι θεατές περνούν καλά. 
Πρόκειται για την ισπανική εκδοχή του «Μαζί σου κι ας πεθάνω» που γύρισε το 2015 ο Τζος Λόσον.
 
ΥΠΟΘΕΣΗ ΦΡΙΤΖ ΜΠΑΟΥΕΡ
DER STAAT GEGEN FRITZ BAUER
Σκηνοθεσία: Λαρς Κράουμε
Πρωταγωνιστούν: Μπούργκαρτ Κλάουσνερ, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Λίλιθ Στάνγκενμπεργκ  
 
Η συλλογική ενοχή του γερμανικού έθνους απέναντι στο ναζιστικό παρελθόν εξακολουθεί να απασχολεί του γερμανούς σκηνοθέτες. Ένα χρόνο πριν ήταν «Ο λαβύρινθος της σιωπής», του Τζούλιο Ρικιαρέλι, στον οποίο ένας νεαρός εισαγγελέας με τη βοήθεια ενός δημοσιογράφου προσπαθούσαν να σπάσουν το πέπλο της σιωπής που κάλυπτε τη χώρα και να αποκαλύψουν τους κρυμμένους ναζί εγκληματίες.
Φέτος είναι ο Λαρς Κράουμε,  με την “Υπόθεση Φρτς Μπάουερ, Μυστική ατζέντα” (Der staat gegen Fritz Bauer) για να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τον αγώνα που διεξήγε το 1957 ο εισαγγελέας Φριτς Μπάουερ με σκοπό να ανακαλύψει και να φέρει στ Γερμανία να δικαστεί, τον Άντολφ Άιχμαν, τον άνθρωπο που σχεδίασε την Τελική Λύση.
 
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει ο Μπάουερ, ο Άιχμαν κρύβεται στο Μπουένος Άιρες. Ξεκινά λοιπόν μια μεγάλη προσπάθεια ώστε να εκδοθεί και να μεταφερθεί στη Γερμανία. Μόνο που στη χώρα του το κλίμα που επικρατεί είναι αντίθετο καθώς θεωρείται πως για να ξεχαστεί το σκοτεινό παρελθόν δεν πρέπει να το σκαλίζει κανείς. Έτσι ο Μπάουερ, εβραϊκής καταγωγής και κρυφο-ομοφυλόφιλος, αναγκάζεται να ζητήσει τη βοήθεια της Μοσάντ με αποτέλεσμα να κατηγορηθεί για εθνική προδοσία.
 
Δυνατή αφήγηση, με ένταση και ρυθμό που δημιουργεί την αίσθηση μιας διαρκούς απειλής. Ατμοσφαιρική ταινία η οποία έχει ως στόχο την ανάδειξη της ιστορικής αλήθειας σε μια προσπάθεια αυτοκάθαρσης των συμπατριωτών του αλλά και του ιδίου. Αν κάτι θα είχα να παρατηρήσω είναι η επιφανειακή προσέγγιση του κεντρικού χαρακτήρα, ο οποίος υπήρξε μια σημαντική προσωπικότητα για τη Γερμανία.
Θυμίζουμε πως ο Φραντς Μπάουερ ήταν εκείνος ο οποίος πρωτοστάτησε στη μεγάλη δίκη των υπευθύνων του Άουσβιτς, η οποία έγινε την περίοδο 1963-1965. Κι ακόμη η ελαφρότητα με την οποία προσεγγίζονται και τα ίδια τα γεγονότα, δηλαδή μια τάση αποστασιοποίησης που θυμίζει το ρητό «μη μου τους κύκλους τάραττε». Μόνο που ως γνωστό, δεν μπορείς να κάνεις ομελέτα αν δεν σπάσεις αυγά. Κι έτσι η ταινία παρά τα καλά στοιχεία που διαθέτει παραμένει στην επιφάνεια.
 
ΕΝΑ ΠΡΟΦΙΛ ΓΙΑ ΔΥΟ
UN PROFIL POUR DEUX
Σκηνοθεσία: Στεφάν Ρομπελέν 
Πρωταγωνιστούν: Πιέρ Ρισάρ, Γιάνι Λεσπέρ, Φανί Βαλέτ, Στεφανί Κραγιενκούρ, Στεφάν Μπισό, Μασά Μερίλ
 
Ο Πιέρ είναι 75 ετών και από τότε που πέθανε η γυναίκα του ζει μια μοναχική ζωή. Η κόρη του για να τον κινητοποιήσει του αγοράζει έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και ο Πιέρ αρχίζει να μαθαίνει να τον χρησιμοποιεί με τη βοήθεια του νεαρού δασκάλου, Άλεξ. Μέσα στο διαδίκτυο ο Πιέρ θα γνωρίσει μια γυναίκα με το όνομα Φλόρα63, θα την ερωτευτεί και σύντομα εκείνη θα του ζητήσει να συναντηθούν. Μόνο που το προφίλ που χρησιμοποίησε ο Πιέρ ήταν του Άλεξ! Κι έτσι ο τελευταίος θα πιεστεί να πάει σε ένα ραντεβού που δεν έκλεισε ο ίδιος;  
 
ΣΤΕΦΑΝ ΤΣΒΑΪΧ: ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

VOR DER MORGENROTE: STEFAN ZWEIG IN AMERIKA

Σκηνοθεσία: Μαρία Σράντερ 
Πρωταγωνιστούν: Τομά Λεμαρκί, Μπάρμπαρα Σούκοβα, Γιόζεφ Χάντερ, Αέννε Σβάρτς, Λεν Κουντρτζαβίτζκι, Χάρβεϊ Φρίντμαν, Ιβάν Σβέντοφ
 
Ο Στέφαν Τσβάιχ είναι ένας από τους πιο σημαντικούς ευρωπαίους συγγράφεις. Εβραϊκής καταγωγής και αριστερός, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Ευρώπη εξαιτίας της επικράτησης των Ναζί.
Αφού περιπλανήθηκε στον κόσμο, κατέληξε στη Βραζιλία, μια χώρα που αγάπησε. Η εσωτερική του πάλη και οι αναζητήσεις του για έναν κόσμο διαφορετικό τον οδήγησαν σε αδιέξοδο. Έτσι το 1942, αυτοκτόνησε μαζί με τη γυναίκα του Λότε.
 
Πολύ καλές ερμηνείες σε μια προσεγμένη παραγωγή με απολύτως πειστική ματεφορά του κλίματος της εποχής. Η ταινία ήταν η επίσημη πρόταση της Αυστρίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.
 
Ο ΤΟΙΧΟΣ
THE WALL
Σκηνοθεσία: Νταγκ Λάιμαν
Πρωταγωνιστούν: Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, Τζον Σίνα, Λέιθ Νάκλι
 
Πόλεμος στο Ιράκ. Ένας ιρακινός ελεύθερος σκοπευτής καθηλώνει δύο αμερικανούς στρατιώτες. Ο ένας μάλιστα από τους δύο είναι τραυματισμένος. Ένας λίθινος τοίχος χωρίζει τους δύο Αμερικανούς από τον Ιρακινό.
 
Ένα ψυχολογικό θρίλερ μέσα στη δίνη ενός άγριου πολέμου.
 
Ο σκηνοθέτης, Νταγκ Λάιμαν, σημειώνει: «Ο τοίχος για μένα είναι ένα τεταμένο θρίλερ, αλλά ταυτόχρονα και μια ενδιαφέρουσα εξερεύνηση του τρόπου που λειτουργεί πραγματικά ο πόλεμος- άγνωστοι σκοτώνουν αγνώστους, στην περίπτωση μας ένας Αμερικανός στρατιώτης βρίσκεται στο στόχαστρο ενός Ιρακινού ελεύθερου σκοπευτή. Αυτοί οι άνθρωποι δε γνωρίζονται μεταξύ τους, βρέθηκαν σ’ αυτή τη θέση και θέλουν απλά να επιβιώσουν. Είναι η εκδοχή μου μιας πολεμικής ταινίας. Δεν υπάρχει πολιτική στην ταινία γιατί δε λειτουργεί έτσι ο πόλεμος. Μπορεί να έχεις τις απόψεις σου όταν κάθεσαι άνετα στη Νέα Υόρκη, αλλά όταν βρίσκεσαι στο Ιράκ και κάποιος προσπαθεί να σε σκοτώσει, είναι αυτόματα ο εχθρός και θα κάνεις τα πάντα για να επιβιώσεις. Έχει πολύ απλά και καθαρά στοιχεία που μου θυμίζουν τις αγαπημένες μου πολεμικές ταινίες. Το να φέρω κάποιον στο χείλος της επιβίωσης με ιντρίγκαρε πάντα, από την εποχή του «Χωρίς ταυτότητα» ακόμη. Πάντα έβαζα τον Τζέισον Μπορν σε μια κατάσταση όπου τα πάντα έδειχναν εναντίον του και η πρόκληση έπειτα ήταν να βρούμε τρόπο να τον βγάλουμε από αυτή την κατάσταση.
 
Είναι καθοριστικές στιγμές για τους χαρακτήρες».
 
ALIEN: CONVENANT
Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ 
Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Φασμπέντερ, Κάθριν Ουότερστοουν, Μπίλι Κράνταπ, Ντάνι ΜακΜπράιντ, Ντέμιαν Μπισίρ, Κάρμεν Ετζόγκο, Τζούσι Σμόλετ, Κάλλι Χερνάντεζ, Έιμι Σέιμετζ, Νούμι Ραπάς 
 
Στο δεύτερο μέρος της τριλογίας πρίκουελ του περίφημου «Άλιεν» (1977), που ξεκίνησε με τον «Προμηθέα» το 2012, ο Ρίντλεϊ Σκοτ μας μεταφέρει σε έναν μακρινό πλανήτη κάπου στο Γαλαξία. Το διαστημόπλοιο Convenant, μεταφέρει εκεί το πλήρωμά του και όλοι νομίζουν πως εκεί θα βρουν έναν παράδεισο. Όμως τελικά πρόκειτια για έναν επικίνδυνο πλανήτη, με μοναδικό κάτοικο τον ‘συνθετικό’ Ντέιβιντ, επιζώντα της αποστολής του Προμηθέα.