ΚΘΒΕ: Απολογισμός θετικός, προγραμματισμός με… πίστη!

Έλσα Σπυριδοπούλου - Με 200.000 περίπου θεατές και έσοδα περί το ένα εκατομμύριο ευρώ κλείνει η περίοδος 2016-2017 για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ).  Συγκριτικά δε με το 2015-2016, η οι θεατές αυξήθηκαν κατά 40% και στα εισιτήρια σημειώθηκε  άνοδος κατά 32%.

31 Μαΐου 2017 20:48:22

Η ‘σοδειά’ λοιπόν ήταν αρκετά ικανοποιητική. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τον απολογισμό της χειμερινής σαιζόν που παρουσίασε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Γιάννης Αναστασάκης, ανακοινώνοντας παράλληλα και τον προγραμματισμό για την περίοδο 2017-2018.
 
«Επισημαίνω ότι από την πρώτη μέρα που ανέλαβα, κάθε ευρώ που ξοδεύεται έχει πλήρη δικαιολόγηση και αναρτάται στη διαύγεια και όλες οι περικοπές εξόδων γίνονται χωρίς να ευτελίζουν στο παραμικρό το καλλιτεχνικό έργο» τόνισε ο κ. Αναστασάκης, υπογραμμίζοντας ότι συνοδοιπόροι του σ’αυτό το έργο είναι το δ.σ. του ΚΘΒΕ με τον πρόεδρο του Άρη Στυλιανού και τον αντιπρόεδρο Δημοσθένη Δώδο.
 
Συνοδοιπόρος τους και η αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια του ΚΘΒΕ Μαρία Τσιμά, η οποία ανέλαβε το συντονισμό και τις δράσεις με πάμπολλους φορείς –πολιτιστικούς και μη- εντός και εκτός πόλης. Οι συνεργασίες εξάλλου ήταν ένα από τα έντονα χαρακτηριστικά της προηγούμενης χρονιάς, με αποτέλεσμα την υλοποίηση 49 δράσεων που προέκυψαν από το ‘πάντρεμα’ του ΚΘΒΕ με δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τα Πανεπιστήμια εντός και εκτός πόλης, μουσικούς και κινηματογραφικούς φορείς, με όλα τα μουσεία της πόλης, αλλά ακόμη και με την Αττικό Μετρό, την Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ, τους Γιατρούς του Κόσμου, τον ΟΚΑΝΑ και το ΚΕΘΕΑ, τις φυλακές Διαβατών και Νιγρίτας κ.α.
 
Ένα κάποιο νοικοκύρεμα
 
Το ΚΘΒΕ βέβαια συνεχίζει τον αγώνα του να ‘απαλλαγεί’ από τα παλιά χρέη, αλλά τα πράγματα φαίνεται να βαίνουν καλώς. Από τον Αύγουστο του 2015 που το χρέος του Οργανισμού ήταν 8.5 εκ. ευρώ, τώρα έχει μειωθεί σε 4.5 εκ. ευρώ. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον κ. Αναστασάκη «εξοφλήθηκαν όλα τα χρέη προς τους εργαζόμενους (μέχρι 31/5/2017), συνεχίστηκε η προσπάθεια για μείωση των αμοιβών στους συντελεστές των παραστάσεων (σκηνοθέτες, σκηνογράφους κτλ) κατά 30% συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, αλλά πλέον το θέατρο φροντίζει για την έγκαιρη αποπληρωμή τους, εξοφλήθηκαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τρίτους (3.260.000 ευρώ), τηρείται η ρύθμιση των χρεών προς ΙΚΑ, ΔΕΗ και ΕΥΑΘ, υπάρχει σταδιακή αποπληρωμή των προμηθευτών των τελευταίων ετών, ενώ η σχέση εσόδων- εξόδων βελτιώθηκε κατά 220.000 ευρώ».
 
Πρώτο το «Τρίτο Στεφάνι»
 
Όσο για τις παραστάσεις και λοιπές δράσεις, κατά τη διάρκεια της χρονιάς παρουσιάστηκαν συνολικά 10 νέες παραγωγές, άλλες δύο ευέλικτες σε εναλλακτικούς χώρους, τρεις επαναλήψεις, 14 μετακλήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολεία και το αναλόγιο ‘Θεσσαλονίκη- ανασκαφή 3». Επίσης εκδόθηκε το ψηφιακό λεύκωμα e-book  με πάνω από 2.600 χρήστες μέχρι στιγμής , στο Βασιλικό Θέατρο φιλοξενείται πλέον μόνιμη έκθεση κοστουμιών από παραστάσεις του ΚΘΒΕ, συνεχίζονται το θερινό ολοήμερο καλλιτεχνικό εργαστήρι (692 παιδιά το παρακολούθησαν πέρισυ) και τα χειμερινά θεατρικά εργαστήρια (255 παιδιά και έφηβοι το παρακολούθησαν).
 
Την ίδια ώρα, τα νούμερα φανερώνουν ότι οι αίθουσες του ΚΘΒΕ δεν έμειναν… παραπονεμένες. Βοήθησε βέβαια αρκετά το γεγονός ότι υπάρχει εισιτήριο των 5 ευρώ κάθε Τετάρτη και Πέμπτη και των 10 ευρώ κάθε Παρασκευή, ενώ ανταπόκριση είχε και η ελεύθερη είσοδος για ανέργους (4.100 άνεργοι παρακολούθησαν τις παραστάσεις) και για ΑΜΕΑ και το εισιτήριο 5 ευρώ για πολύτεκνους.
 
Συγκεκριμένα όμως σε ό,τι αφορά την επισκεψιμότητα και τα έσοδα των παραστάσεων κατά την περίοδο Σεπτεμβρίου 2016- Μαίου 2017, πρώτη έρχεται η παραγωγή «Τρίτο στεφάνι» (51.609 θεατές και έσοδα 302.403 ευρώ), η οποία όμως αξίζει να λάβουμε υπόψη ότι διένυσε μισή και πλέον σαιζόν.  Στο ίδιο πλαίσιο, ακολουθούν οι «Ψύλλοι στ’αυτιά» (24.402 θεατές και έσοδα 133.253 ευρώ), τα «Ανεμοδαρμένα ύψη» (16.659 θεατές και έσοδα 94.750 ευρώ), η «Μάνα Κουράγιο» (13.061 θεατές και έσοδα 71.015 ευρώ).
 
Με λιγότερες παραστάσεις από τις προηγούμενες, τη λίστα των παραγωγών του ΚΘΒΕ συμπληρώνουν η «Οικογενειακή γιορτή» (3.858 θεατές και έσοδα 24.622 ευρώ), το «Γκιακ» (3.510 θεατές και έσοδα 21.811 ευρώ), η «Ασκητική» (2.077 θεατές και έσοδα 15.446 ευρώ), το «Δε σε ξέχασα ποτέ» (1.850 θεατές και έσοδα 14.866 ευρώ), η επανάληψη του «Σωτηρία με λένε» (2.866 θεατές και 14.737 ευρώ), το έργο «Νόστος» (863 θεατές και έσοδα 3.995 ευρώ) και η επανάληψη του «Ταξιδεύοντας με τον ΠΑΟΚ» (531 θεατές και έσοδα 1.683 ευρώ).
 
Επιπλέον από τις παραστάσεις που παρουσιάστηκαν και σε σχολεία η «Οικογένεια Νώε» έρχεται πρώτη (38.770 θεατές και έσοδα 169.381 ευρώ) και ακολουθούν το «Αγόρι με τη βαλίτσα» (23.517 θεατές και έσοδα 95.594 ευρώ), το «Δώρο» (6.053 θεατές και έσοδα 15.510 ευρώ) και οι
 «Άθλιοι» (4.359 θεατές και 1.057 έσοδα ευρώ).
Σύνολο λοιπόν από όλα αυτά, 193.985 θεατές και 980. 123 ευρώ ως έσοδα.
 
‘Γεννιέται’ Βρεφική σκηνή
 
 «Θεματική του ρεπερτορίου 2017-2018 είναι μια λέξη: ‘Πίστη’. Διατρέχει όλα τα έργα και είναι και η λέξη που χαρακτηρίζει την προσπάθεια όλων μας σ’αυτό το θέατρο», ανέφερε ο κ. Αναστασάκης δίνοντας το στίγμα για το τι θα δούμε την επόμενη περίοδο.
 
Το νεώτερο βέβαια, είναι η ‘γέννηση’ Βρεφικής Σκηνής που θα πλαισιωθεί με το έργο «Κοίτα» για βρέφη από 8 μηνών έως νήπια 4 χρονών (στο Βασιλικό Θέατρο απο Νοέμβριο).
 
Πολύ ενδιαφέρον όμως έχουν και οι προγραμματισμένες παραγωγές. Πλάι σε τρεις επαναλήψεις («Ανεμοδαρμένα Ύψη» στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών απο 26/10, «Οικογενειακή γιορτή» στο φουαγιέ της Εταιρείας απο 8/10, «Γκιακ» στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών απο 12/10), θα παρουσιαστούν:
 
-Στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών
 
«Ντα» του Χιου Λέοναρντ σε σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου και πρωταγωνιστή τον Κώστα Σαντά (Κεντρική σκηνή, 27/1/2018), «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ» του Φασμπίντερ σε σκηνοθεσία Κορίνας Βασιλειάδου και Χάρη Πεχλιβανίδη με την Αγγελική Παπαθεμελή (φουαγιέ, 20/1/2018) και «Τα ορφανά» του Ντέννις Κέλλυ σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά (φουαγιέ, 14/4/18).
 
-Στο Βασιλικό Θέατρο
 
«Ρωσική Επανάσταση» του Τσέζαρις Γκραουζίνις σε δική του σκηνοθεσία (25/10), «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη με τους Γιώργο Καύκα και Κωνσταντίνο Χατζησάββα (26/1/2018) και «Ελίζα» της Ξένιας Καλογεροπούλου σε σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου από την Παιδική Σκηνή (12/11).
 
-Στη Μονή Λαζαριστών, Σταυρούπολη
 
-«Η αυλή των θαυμάτων» του Καμπανέλλη σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου (σκηνή Σωκράτης Καραντινός, 7/10), «Όσα η καρδιά μου στην καταιγίδα» του Άκη Δήμου σε σκηνοθεσία Πάνου Δεληνικόπουλου (Μικρό Θέατρο. 13/1/18) και «Σε εμένα μιλάς;» του Ράινερ Χάχφελντ σε σκηνοθεσία Στέλλας Μιχαηλίδου από τη Νεανική Σκηνή (σκηνή Σωκράτης Καραντινός, 5/11).
 
Επιπλέον θα υπάρξουν και πέντε μετακλήσεις που αφορούν στα έργα  «Ήλιος με δόντια» του Γιάννη Μακριδάκη σε σκηνοθεσία Βασίλη Βασιλάκη (Μικρό Θέατρο Μονής, 15-17/9), «Καπετάν Μιχάλης» του Νίκου Καζαντζάκη σε σκηνοθεσία Βασίλη Βασιλάκη (Μικρό Θέατρο Μονής, 21-24/9), «Ορλάντο» της Βιρτζίνια Γουλφ το οποίο σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη (Μικρό Θέατρο Μονής, 28/9- 1/10), «Σγουραφιστή σ’όλο τον νουν έχω τη στόρηση σου» από τον «Ερωτόκριτο» του Βιτσέντζου Κορνάρου σε σκηνοθεσία Άσπας Κυρίμη (Μικρό Θέατρο Μονής, 5-8/10) και «Η συναναστροφή» της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Ανδρονίκης Χριστάκη (Βασιλικό θέατρο, 6-15/10).
 
Αξίζει να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά σκηνοθετούν στο ΚΘΒΕ επτά άτομα: Δημοσθένης Παπαδόπουλος, Πάνος Δεληνικόπουλος, Κατερίνα Καραδήμα, Σοφία Πάσχου, Κωνσταντίνα Ματζίρη, Ελεάνα Τσίχλη, Γιώργος Κολοβός. Για πρώτη φορά επίσης συνεργάζεται με το ΚΘΒΕ η στιχουργός Λίνα Νικολακοπούλου, ενώ υπάρχουν και πολλές επιστροφές. Ο Κώστας Τσιάνος επιστρέφει στο Κρατικό έπειτα από 14 χρόνια, όπως και οι Τάκης Τζαμαργιάς (9 χρόνια), Κορίνα Βασιλειάδου και Χάρης Πεχλιβανίδης (4 χρόνια), Αγγελική Παπαθεμελή (10 χρόνια), Ιουλία Σταυρίδου (14 χρόνια) και Διονύσης Τσακνής (7 χρόνια).
 
Εγχώρια και διεθνή
 
Κατά τα λοιπά- αλλά διόλου… ευκαταφρόνητα-, στην ενότητα ‘Εκπαιδευτικά Προγράμματα’ θα προστεθούν πλάι στους «Αθλίους» του Ουγκώ μια παράσταση βασισμένη στον «Ειρηνοποιό» του Ντέιβιντ Χόλμαν και το «ΜΠΑΛ you…» για παιδιά από 10 ετών και άνω.
 
Σε συνεργασία με το Βαφοπούλειο θα επαναληφθούν το «Θεσσαλονίκη, η πολυπόθητη πόλη» και ο «Νόστος», ενώ θα συνεχιστούν οι δράσεις σε εναλλακτικούς χώρους με το έργο «Η ιστορία του Β.Μ.-ενός ανθρώπου με κίτρινη μπλούζα» σχετικό με τον Βλαδίμηρο Μαγιακόφσκι.
 
Και την επόμενη σαιζόν θα υπάρχουν τα αφιερώματα «Big-Days» με άξονες τους Ιάκωβο Καμπανέλλη, Φασμπίντερ και Μίνωα Βολανάκη και επιπλέον θα πραγματοποιηθούν αναλόγια νέων ελληνικών θεατρικών έργων και το αναλόγιο «Αιολική γη» του Ηλία Βενέζη από τη Ελένη Σιταρά.
 
Τέλος, σε περιοδεία εντός και εκτός Ελλάδας θα πάνε οι παραγωγές «Δε σε ξέχασα ποτέ» και «Ασκητική» και η διεθνής δραστηριότητα περιλαμβάνει ακόμη την πρώτη συνάντηση Νέων Καλλιτεχνών Ν.Α. Ευρώπης «Αρχαίο Δράμα και Πολιτική» (22-29/9), καθώς και συμμετοχή του ΚΘΒΕ στο πρόγραμμα «Future of Europe»,  σε φεστιβάλ στη Στουτγκάρδη, αλλά και στο πολιτιστικό έτος Ελλάδας- Κίνας (και οι δύο δράσεις το 2018).