Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Όταν έφτασε ο φόβος

Στράτος Κερσανίδης- Ο φόβος είναι ο εχθρός της λογικής. Κι όταν χαθεί η λογική ο άνθρωπος οδηγείται σε ακραίες αποφάσεις και πράξεις.  Αυτό είναι το θέμα σε δύο από τις επτά νέες ταινίες της εβδομάδας. Στο θαυμάσιο αλληγορικό ψυχολογικό θρίλερ «Έρχονται τη νύχτα» του Τρέι Έντουαρντς Σουλτς και το σύγχρονο πολιτικό δράμα «Αυτή η γη είναι δική μας», του Λουκά Ντελβό. 

07 09 2017 12:40:58

Αντίθετα, στην «Paulina», του Σαντιάγκο Μίτρε, η ηρωίδα αναμετριέται με τους φόβους της και δεν υποκύπτει.

Στο «Ντιτρόιτ: Μια οργισμένη πόλη», η Κάθριν Μπίγκελοου θυμίζει τα γεγονότα ρατσιστικής βίας εκ μέρους της αστυνομίας που συνέβησαν τον Ιούλιο του 1967 στην αμερικανική πόλη.

Την αρκετά ενδιαφέρουσα κινηματογραφική εβδομάδα συμπληρώνουν η γαλλική δραματική κομεντί «Επιστροφή στη Βουργουνδία», του Σεντρίκ Κλαπίς, η κομεντί «Οι πρώην», του Μορίς Μπαρτελεμί και η περιπέτεια «American made» του Νταγκ Λάιμαν.

Και φυσικά, το όμορφο μενού συμπληρώνουν δύο αριστουργήματα από το παρελθόν που προβάλλονται σε επανέκδοση. Είναι οι ταινίες «Στο πέρασμα του χρόνου», του Βιμ Βέντερς (1976) και «Ο νεκρός» του Τζιμ Τζάρμους (1995).

ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΗ ΝΥΧΤΑ
IT COMES AT NIGHT
Σκηνοθεσία:
Τρέι Έντουαρντ Σουλτς
Πρωταγωνιστούν: Τζόελ Έτζερτον, Κρίστοφερ Άμποτ, Καρμέν Ετζόγκο, Ράιλι Κίου, Κέλβιν Χάρισον Τζ.

Ένα σπίτι στο δάσος. Το σκηνικό έχει στηθεί. Ο Τρέι Έντουαρντ Σουλτς σκηνοθετεί την ταινία «Έρχεται τη νύχτα» (It comes at night) και το πρώτο ερώτημα μπαίνει από τον ίδιο τον τίτλο: τι είναι αυτό που έρχεται τη νύχτα; Το μυστήριο παραμένει αναπάντητο μέχρι τέλους.

Επανερχόμαστε στο σπίτι στο δάσος. Εκεί ζει ο Πολ με τη γυναίκα του Σάρα και τον έφηβο γιο του, Τράβις. Εκεί κρύβονται αποζητώντας προστασία από μια αόρατη απειλή. Μια θανατηφόρα αρρώστια άγνωστης προέλευσης που έχει εξαπλωθεί. Όποιος προσβάλλεται από την αρρώστια αποτελεί κίνδυνο για τους υπόλοιπους και πρέπει να εξοντωθεί και το σώμα του να καεί. Πρώτο θύμα ήταν ο πατέρας της Σάρας.

Μια νύχτα ακούγεται ένας θόρυβος. Κάποιος προσπαθεί να εισβάλλει στο σπίτι. Το μόνο που νοιάζει τον Πολ είναι να προστατεύσει την οικογένειά του. Ο φόβος έχει εγκατασταθεί μέσα τους. Οπλισμένος επιτίθεται στον εισβολέα και αφού τον εξουδετερώνει, τον δένει και τον φιμώσει σε ένα δέντρο έξω από το σπίτι. Αφού περάσουν μερικές και ώρες και διαπιστώσει πως ο άγνωστος δεν έχει προσβληθεί από τον ιό, τον ανακρίνει. Εκείνος του λέει πως δεν ήξερε πως το σπίτι κατοικείται και πως αναζητά ένα καταφύγιο για την οικογένειά του που την έχει αφήσει μερικά χιλιόμετρα μακρύτερα. Ο Πολ, αν και δύσπιστος αρχικά, αποφασίζει να βοηθήσει την οικογένεια και να αντιμετωπίσουν από κοινού την άγνωστη απειλή. Έτσι πηγαίνουν και φέρνουν την οικογένεια του Γουίλ, που είναι η γυναίκα του Κιμ και ο μικρός γιος του, Άντριου.

Οι δυο οικογένειες ζουν μαζί, μοιράζονται το νερό και τα τρόφιμα και σιγά-σιγά αρχίζουν να συνηθίζουν στη συμβίωση. Ο πάγος ανάμεσά τους έχει αρχίζει να σπάζει αλλά η ανασφάλεια και ο φόβος του αόρατου κινδύνου δεν αφήνει πολλά περιθώρια εμπιστοσύνης. Μια νύχτα ο Άντριου βρίσκεται να κοιμάται στο δωμάτιο του νεκρού παππού, μια άλλη εξαφανίζεται ο σκύλος του Τράβις. Η αρρώστια μοιάζει να έχει εισβάλλει μέσα στο σπίτι, η Σάρα φοβάται μήπως έχει προσβληθεί ο γιος της, ο Πολ υποψιάζεται πως έχει προσβληθεί ο Άντριου, η κατάσταση είναι τεταμένη και δεν αργεί να έρθει η έκρηξη. Κι όταν επικρατεί ο φόβος και δεν υπάρχει ψυχραιμία τα αποτελέσματα είναι καταστροφικά. Ο άνθρωπος μπορεί να γίνει θηρίο οι δε κοινωνίες να οδηγηθούν στον εκφασισμό.

Το συγκλονιστικό ψυχολογικό θρίλερ του Τρέι Έντουαρντ Σουλτς μένει ανοιχτό σε πολλές ερμηνείες. Δεν απαντά στο ερώτημα ‘τι έχει συμβεί’ και έτσι ο καθένας μπορεί να υποθέσει πως, πιθανόν, ο σκηνοθέτης να περιγράφει ένα στιγμιότυπο από το τέλος του κόσμου; Θα μπορούσε να είναι έτσι. Θα μπορούσε όμως να είναι και μια αλληγορία για το φόβο μέσα στον οποίο ζουν οι σύγχρονες δυτικές κοινωνίες. Το φόβο του Άλλου, του Διαφορετικού, του Άγνωστού. Το οποίο μπορεί να λειτουργήσει και ως καταλύτης στην αποσύνθεση των ίδιων των κοινωνιών παράγοντας εσωτερικές συγκρούσεις.

Ο φόβος δημιουργεί ανασφάλεια, ο άνθρωπος οχυρώνεται, χτίζει τείχη προστασίας γύρω του, αυτοπεριορίζεται, ασφυκτιά και αναζητά τα απομεινάρια της απολεσθείσας ελευθερίας του μέσα στον εκούσιο εγκλεισμό. Αυτοπαγιδεύεται και οδηγείται από μόνος του στο τέλος. Κι έτσι η ανθρωπότητα παύει να υπάρχει όπως την ξέραμε.

PAULINA
LA PALOTA
Σκηνοθεσία:
Σαντιάγκο Μίτρε
Πρωταγωνιστούν: Ντολόρες Φόνζι, Εστέμπαν Λαμόθ, Όσκαρ Μαρτίνεζ

Όταν η Παουλίνα αποφασίζει να εγκαταλείψει το Μπουένος Άιρες και την καριέρα δικηγόρου που την περιμένει, ο πατέρας της, ανώτατος δικαστικός, μάταια προσπαθεί να την πείσει να αλλάξει γνώμη. Αυτός ονειρευόταν ένα διαφορετικό μέλλον για την 28χρονη κόρη του η οποία όμως, δε φαίνεται να γοητεύεται από μια τέτοια ζωή. Την ίδια άποψη με τον πατέρα της έχει και ο φίλος της, Αλμπέρτο. Εκείνη όμως έχει πάρει την απόφασή της. Θέλει να προσφέρει τις υπηρεσίες της ως δασκάλα σε μια υποβαθμισμένη και φτωχή περιοχή της Αργεντινής όπου το ποσοστό του αναλφαβητισμού είναι ιδιαίτερα υψηλό. Η Παουλίνα φτάνοντας εκεί θα έχει μια πολύ δυσάρεστη εμπειρία. Θα δεχτεί τη βίαιη επίθεση μιας συμμορίας νεαρών και θα κακοποιηθεί. Και πολύ σύντομα θα αρχίσει να υποψιάζεται πως μερικοί από αυτούς είναι μαθητές της. Παρόλα αυτά και παρά τη δυσκολία που έχει στο να αντιληφθεί το γιατί συνέβησαν αυτά, η νεαρή δασκάλα θα παραμείνει πιστή στο στόχο της και αποφασισμένη να αντιμετωπίσει όλες τις δυσκολίες.

Ριμέικ της ομότιτλης, επίσης αργεντινέζικης, ταινίας που γύρισε το 1960 ο Ντανιέλ Τινάιρε. Η ταινία του Σαντιάγκο Μίτρε έχει κερδίσει πάνω από 20 βραβεία σε διάφορα διεθνή φεστιβάλ. Ανάμεσά τους και το πρώτο βραβείο, καθώς και το βραβείο FIPRESCI στην Εβδομάδα Κριτικής στο Φεστιβάλ των Καννών.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΒΟΥΡΓΟΥΝΔΙΑ
CE QUI NOUS LIE
Σκηνοθεσία:
Σεντρίκ Κλαπίς
Πρωταγωνιστούν: Πίο Μαρμάι, Άνα Ζιραρντό, Φρανσουά Σιβίλ, Ζαν Μαρκ Ρουλό, Μαρία Βαλβέρδε, Γιαμέ Κουτίρ

Ο 30χρονος Ζαν έχει εγκαταλείψει το πατρικό του σπίτι κάπου στη Βουργουνδία και εδώ και 10 χρόνια ζει στο εξωτερικό. Όταν όμως τον ειδοποιούν πως ο πατέρας του βρίσκεται στα πρόθυρα του θανάτου επιστρέφει για να τον αποχαιρετίσει. Είναι το τέλος του καλοκαιριού και σε λίγο πρόκειται να αρχίσει των σταφυλιών που θα γίνουν κρασί. Αυτό θα γίνει και η αφορμή να επανασυνδεθεί με τα αδέλφια του, τη Ζιλιέτ και τον Ζερεμί. Ο καιρός περνά και μέσα από τις τέσσερις εποχές του χρόνου και τη διαδικασία παραγωγής του κρασιού ο Ζαν θα χτίσει ξανά τη σχέση με τα αδέλφια του και μαζί πια, θα προσπαθήσουν να σώσουν την επιχείρηση παραγωγής κρασιού που ανήκει στην οικογένειά τους εδώ και τρεις γενιές, ώστε να μην πουληθεί. Ευχάριστη, τρυφερή κομεντί.

ΑΥΤΗ Η ΓΗ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΜΑΣ
CHEZ NOUS
Σκηνοθεσία:
Λουκά Μπελβό
Πρωταγωνιστούν: Εμιλί Ντεκέν, Αντρέ Ντισολιέ, Γκιγιόμ Γκουί 

Σε μια περιοχή με ορυχεία στη Βόρεια Γαλλία, ζει η Πολίν, η οποία εργάζεται ως κατ’ οίκον νοσοκόμα. Παράλληλα προσπαθεί να μεγαλώσει τα δυο παιδιά της και φροντίζει τον πατέρα της. Είναι μια γυναίκα δοτική, πολύ καλή στη δουλειά της, οι ασθενείς της την αγαπούν και έτσι είναι ιδιαίτερα δημοφιλής. Όλη αυτή όμως η καθημερινότητα είναι ιδιαίτερα πιεστική για την Πολίν και έτσι θα πάρει μια απόφαση που κανείς από την οικογένειά της δεν περίμενε.

Ενώ πλησιάζουν οι προεδρικές εκλογές στη Γαλλία, η Πολίν θα βρεθεί υποψήφια με το συνδυασμό του Πατριωτικού Συνασπισμού, ενός εθνικιστικού κινήματος του οποίου ηγείται η Ανιός Ντορζέλ. Το κόμμα αυτό, με τη μεσολάβηση του οικογενειακού γιατρού, Φιλίπ Νπερτιέ, θα προσεγγίσει την Πολίν και θέλοντας να εκμεταλλευτεί τη δημοφιλία της θα την εντάξει στο ψηφοδέλτιό του.  

Ο βέλγος σκηνοθέτης, Λουκάς Μπελβό, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις στη Γαλλία, κυρίως από την πλευρά των οπαδών του Εθνικού μετώπου, της Μαρί Λεπέν. Ο Μπελβό στην ταινία του, ουσιαστικά περιγράφει τα όσα συμβαίνουν στη Γαλλία με την άνοδο της ακροδεξιάς, και το πώς οι Γάλλοι απογοητευμένοι και φοβισμένοι οδηγούνται στο μίσος. Ο Πατριωτικός Συνασπισμός έχει πολλές ομοιότητες με το Εθνικό Μέτωπο ενώ η αρχηγός του, Ανιός Ντορζέλ, θυμίζει έντονα τη Λεπέν.

ΟΙ ΠΡΩΗΝ
LES EX
Σκηνοθεσία:
Μορίς Μπαρτελεμi
Πρωταγωνιστούν: Ζαν Πολ Ρουβέ, Πατρίκ Τσεσνέ, Αρνό Ντικρέ, Στεφί Σελμά

Έξι χωρισμένα ζευγάρια εμπλέκονται ενώ προσπαθούν να κάνουν απολογισμό των σχέσεών τους. Κοινό τους σημείο; Δυσκολεύονται να ξεχάσουν. Έτσι το μίσος εμπλέκεται με την αγάπη σε μια γλυκιά κωμωδία με φόντο το Παρίσι.
Το μόνο βέβαιο που μένει από την ταινία είναι πως είτε αγαπάμε, είτε μισούμε, τους και τις πρώην, είναι δύσκολο να τους ξεχάσουμε. Δεν μπορούμε ή μήπως δε θέλουμε;

ΝΤΙΤΡΟΪΤ: ΜΙΑ ΟΡΓΙΣΜΕΝΗ ΠΟΛΗ
DETROIT
Σκηνοθεσία:
Κάθριν Μπίγκελοου
Πρωταγωνιστούν: Τζον Μπογιέγκα, Άντονι Μακί, Άλτζι Σμιθ, Ουίλ Πόλτερ, Τζέικομπ Λάτιμορ, Τζέισον Μίτσελ, Χάνα Μάρεϊ, Τζακ Ρέινορ, Κέιτλιν Ντέβερ, Τζον Κρασίνσκι

Πενήντα χρόνια μετά τα δραματικά γεγονότα που συνέβησαν στο Ντιτρόι, έρχεται η ταινία της Μπίγελόου για να κρατήσει ζωντανή τη μνήμη της φυλετικής βίας εκ μέρους της αμερικανικής αστυνομίας.

Ενώ οι ΗΠΑ κλιμακώνουν την εμπλοκή τους στο Βιετνάμ, στο εσωτερικό της χώρας σημειώνονται αναταραχές που έχουν τη βάση τους σε δεκαετίες φυλετικών διακρίσεων. Οι κοινότητες των μαύρων πλήττονται από ανεργία ενώ αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα παιδείας και στέγης. Η κατάσταση είναι έκρυθμη στις αμερικανικές μεγαλουπόλεις και στο Ντιτρόιτ ξεσπά η πρώτη εξέγερση. Όταν φτάνει στην αστυνομία μια αναφορά για πυροβολισμό, αστυνομία, πολιτοφυλακή, εθνοφυλακή εισβάλλουν πάνοπλοι στο ξενοδοχείο Άλτζιερς. Ήταν η 25η Ιουλίου 1967. Οι ένοικοι ανακρίνονται βίαια, παραβιάζεται κάθε νομιμότητα και εν τέλει σκοτώνονται τρεις άοπλοι νεαροί ενώ πολλά γυναικόπαιδα έχουν τραυματιστεί, θύματα της βαρβαρότητας των δυνάμεων καταστολής. Κι όμως, κανένα όπλο δεν βρέθηκε ποτέ!

Θαυμάσιος αφηγηματικός ρυθμός σε μια ταινία που η ντοκιμαντερίστικη αισθητική, συνδυάζεται με το μυθοπλαστικό κομμάτι, που όμως είναι βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

AMERICAN MADE
Σκηνοθεσία:
Νταγκ Λάιμαν
Πρωταγωνιστούν: Τομ Κρουζ, Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς, Ντόμναλ Γκλίζον, Τζέσε Πλέμονς, Σάρα Ράιτ

Ο Μπάρι Σιλ είναι πιλότος της TWA και η ΣΙΑ επιλέγει να τον στρατολογήσει, ώστε να βοηθήσει στην αντεπίθεση επί της κομουνιστικής απειλής στην Κεντρική Αμερική. Ο Σιλ σιγά-σιγά αποκτά σημαντική οντότητα στην υπηρεσία και οδηγείται να εμπλακεί με το καρτέλ του Μεδεγίν, το οποίο έφερε σε αμηχανία τον Λευκό Οίκο μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου Ιράν-Κόντρας. Η ταινία βασίζεται σε αληθινή ιστορία.