Χρ. Σπίρτζης: Παγκόσμια πρωτοτυπία ο τρόπος που λειτουργούσε ο ΟΑΣΘ

Σταυρούλα Πουλημένη- Άγνωστα μέχρι σήμερα στοιχεία για τα έργα και τις ημέρες του ΟΑΣΘ έδωσαν ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης και ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Στ. Παππάς κατά τα εγκαίνια του περιπτέρου που φιλοξενεί το αυτόματο (χωρίς οδηγό) βαγόνι του Μετρό στην 82η ΔΕΘ.

13 09 2017 17:12:17

Καταρχήν από το 1990 μέχρι και το 2016 οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ έλαβαν επιχειρηματικό κέρδος 324.454.000 ευρώ. Στην ίδια περίοδο η απολογιστική αντισταθμιστική καταβολή του κράτους δηλαδή η ζημιά που κλήθηκε το κράτος να πληρώσει ανέρχονταν στα 2 δις. Αυτά προέκυπταν από τη συμφωνία που έκανε ο ιδιωτικός ΟΑΣΘ με το κράτος και με την αρωγή, φυσικά, της διαιτησίας. Πρόκειται για μια «λεόντειο συμφωνία», σημείωσε ο Χρ. Σπίρτζης η οποία διασφάλιζε το επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων ανεξαρτήτως αποτελέσματος και ορθολογικής ή μη διαχείρισης των λειτουργιών του οργανισμού. 
 
Οι μέτοχοι κέρδιζαν αδρά και το δημόσιο πλήρωνε
 
Τεράστια είναι τα ποσοστά της απόδοσης κεφαλαίου κάθε έτους για τους μετόχους τα οποία κυμαίνονται από 80% μέχρι και 745% (π.χ. το 2010 ήταν 143%, το 11 138%, το 2016 80%, το 1995 745% και το 1994 666%). Σύμφωνα με τα στοιχεία μια μικρή μείωση στην απόδοση κεφαλαίου σημειώθηκε κατά την υπογραφή της σύμβασης το 2001, πράγμα που δείχνει ότι η διοίκηση του ΟΑΣΘ γνώριζε το πρόβλημα. 
 
Σύμφωνα με τον υπουργό, από το 1990 μέχρι το 2016 τα έξοδα ήταν μεγαλύτερα από τα έσοδα που αποδεικνύει ότι οι τελευταίες προτάσεις της διοίκησης του ΟΑΣΘ για αύξηση του εισιτηρίου 1,40 δεν θα μπορούσαν να αναστρέψουν την κατάσταση (θα έπρεπε δηλαδή η αύξηση να φτάσει στα 3 ευρώ για να αναπληρωθεί η ψαλίδα εσόδων και εξόδων).
 
«Φαίνεται πολύ καθαρά ποια είναι η ομάδα ιδιωτών που στήριζε τον ΟΑΣΘ» σημείωσε ο υπουργός υπενθυμίζοντας ότι επί υπουργίας Χατζηδάκη υπογράφηκε η απερίγραπτη σύμβαση με το δημόσιο η οποία δεν είχε ημερομηνία λήξης και δεν είχε περάσει από το ελεγκτικό συνέδριο.
 
Επιπλέον προσφιλής τακτική της διοίκησης ήταν να καταρτίζει συμβάσεις προμηθειών διάρκειας δύο ετών με δικαίωμα παράτασης με τους ίδιους όρους χωρίς στο ενδιάμεσο να γίνεται έρευνα αγοράς ως προς τις τιμές των υλικών και τους όρους των παρεχόμενων υπηρεσιών. Π.χ. η σύμβαση καθαρισμού λεωφορείων και σταθμών ετήσιου κόστους 1 εκ. ευρώ παρατάθηκε πέντε φορές μέχρι τις 31/08 /2017 ενώ η απόφαση της επιτροπής του ΟΑΣΘ ανακήρυξε ανάδοχο στις 9/3/2017 με προσφορά για το έτος 120.000 ευρώ.
 
Να σημειωθεί ότι ο υπουργός ανακοίνωσε μείωση της τιμής του εισιτηρίου που κόβεται εντός των λεωφορείων, δηλαδή από 1,10 που είναι σήμερα σε 1 ευρώ, όσο πωλείται και στα εκδοτήρια για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με τα ρέστα που δεν δίνουν τα μηχανήματα. Ανακοίνωσε ακόμη ότι τον έλεγχο των εισιτηρίων θα τον κάνουν εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, όπως και τον καθαρισμό των λεωφορείων και δεν θα συνεργαστούν με εργολάβους. Ο υπουργός άφησε αιχμές εναντίον της πρώην διοίκησης για σπατάλη στο θέμα των καυσίμων στα λεωφορεία και στην προμήθεια υλικών με απευθείας αναθέσεις από επιτροπές που αποτελούνταν διαχρονικά από τα ίδια πρόσωπα.
 
Στόχος είναι να βγουν στους δρόμους και 560 λεωφορεία. Όταν ανέλαβε η νέα διοίκηση κυκλοφορούσαν 260 και σήμερα είναι 380. Το υπουργείο θα αξιοποιήσει 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττική, 80 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ ενώ παράληλλα θα απευθυνθεί στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την αγορά νέων λεωφορείων (και ηλεκτρικών) με διαγωνισμούς που θα αφορούν τόσο την Αθήνα όσο και την Θεσσαλονίκη. Επίσης ο υπουργός Υποδομών δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο συνεργασίας με την ΕΛΒΟ όπου και εκεί αναζητείται λύση που θα είναι σύμφωνη με την ευρωπαϊκή οδηγία. Το διάστημα αυτό δίνεται προτεραιότητα στην αγορά ανταλλακτικών έτσι ώστε να βγουν στο δρόμο όσο το δυνατόν περισσότερα λεωφορεία.  
 
«Στόχος μας είναι η παροχή ολοκληρωμένων συγκοινωνιών υψηλού επιπέδου για το επιβατικό κοινό. Επιδιώκουμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να είναι τα κύρια μέσα μεταφοράς έτσι ώστε να περιοριστεί η χρήση του αυτοκινήτου για μια έγκαιρη και οικολογική μετακίνηση. Δημιουργούμε ένα συνολικό σύστημα αστικών συγκοινωνιών που θα συμβάλλει στην βιώσιμη ανάπτυξη στην πόλη με σεβασμό στην διαφορετικότητα και με εργασιακές συνθήκες που θα δίνουν ίσες ευκαιρίες σε όλους» είπε συγκεκριμένα ο Χρ. Σπίρτζης. 
 
Το επιχειρηματικό κέρδος….στα έξοδα
 
Ενδιαφέρον έχουν τα όσα περιέγραψε ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Στ. Παππάς  «Πέρα από την διασφάλιση του επιχειρηματικού κέρδους που έδινε τη δυνατότητα δημιουργίας μηχανισμού πελατειακών σχέσεων, το επιχειρηματικό κέρδος έμπαινε στα έξοδα του οργανισμού». Πρόκειται για μια παγκοσμίως πρωτότυπη μέθοδο που όχι μόνο δεν συναντάται σε καμία επιχείρηση αλλά που αποτελεί, όπως είπε ο Στ. Παππάς τον μίτο της Αριάδνης σχετικά με τον τρόπο που λειτουργούσε ο ΟΑΣΘ τόσα χρόνια. 
 
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ μίλησε, επίσης, για την πρακτική της πρώην διοίκησης του Οργανισμού να κόβει πρόστιμα σε ανέργους τα οποία πλήρωνε στην πολλαπλάσια τιμή του εισιτηρίου το κράτος.
 
Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, κανείς δεν γνωρίζει που πήγαν τα χρήματα από τα αποθεματικά των ταμείων, ενώ δηλαδή μεταξύ 2009 και 2016 από τις αποσβέσεις ο ΟΑΣΘ είχε συγκεντρώσει 65 εκ. ευρώ τα οποία έπρεπε να γίνουν επενδύσεις, ξόδεψε μόλις 14 εκ ευρώ το 2012 και 3 εκ. το 2013.
 
Προτεραιότητα της νέας διοίκησης του Οργανισμού, είπε ο κ. Παππάς, είναι οι συγκοινωνίες να καταστούν «κοινωνικό αγαθό που να αφορά όλους τους πολίτες, οι εργαζόμενοι να νοιώθουν περήφανοι για την  δουλειά τους και αναστραφεί σταδιακά η σχέση του ΟΑΣΘ με τους πολίτες».
 
Κατά την συνέντευξη τύπου μίλησαν επίσης ο πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ Μετρό Γ. Μυλόπουλος και ο Κ. Αμπατζάς πρόεδρος του ΟΣΕΘ, του νέου εποπτικού οργανισμού για τις αστικές κάνοντας έναν απολογισμό των μέχρι τώρα δράσεων που προχωρούν, όπως είπαν, γρήγορα για την δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος συγκοινωνιών στην πόλη.
 
«Ο πήχης για τις συγκοινωνίες έχει μπει πολύ ψηλά» δήλωσε ο πρόεδρος του Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης -ΟΣΕΘ Κ. Αμπατζάς τονίζοντας ότι ο νέος δημόσιος φορέας φιλοδοξεί να σχεδιάζει και να εποπτεύει το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου στην πόλη. Υπενθύμισε ότι  με την προηγούμενη διοίκηση ο αντίστοιχος εποπτικός οργανισμός- ΣΑΣΘ δεν είχε λάβει κανένα δεδομένο και πληροφορίες  για την λειτουργία του ΟΑΣΘ, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει κανένας έλεγχος.
 
Με γρήγορους ρυθμούς οι εργασίες του Μετρό
 
Το μετρό προχωρά με πρωτόγνωρες ταχύτητες, σύμφωνα με τα όσα είπαν τόσο ο υπουργός Υποδομών όσο και ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό. Το Σάββατο έφτασε ο Μετροπόντικας στην Αρετσού και μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν ολοκληρωθεί οι σήραγγες στην Καλαμαριά. Η δοκιμαστική λειτουργία του μετρό ξεκινάει το 2019 και το 2020 παραδίδεται στους πολίτες. Το 2018 ξεκινούν τα έργα για τις επεκτάσεις προς την δυτική Θεσσαλονίκη. Πάνω από το 50% των αμαξοστασίων είναι έτοιμα ενώ παράλληλα γίνεται η προμήθεια του ηλεντρομηχανολογικού εξοπλισμού και οι ανάλογες εργασίες. 
 
«Το μετρό καθυστερούσε για αντικειμενικούς λόγους (οικονομική κρίση) και υποκειμενικούς, δηλαδή λόγους που αφορούσαν αποφάσεις προηγούμενων διοικήσεων και κυβερνήσεων όπως το ανιστόρητο δίλημμα «ή μετρό ή αρχαία»
«Το μετρό της Θεσσαλονίκης έπαψε να είναι ανέκδοτο, ανέκδοτο έγιναν αυτοί που σταμάτησαν το έργο» τόνισε. Σύμφωνα με τον ίδιο, και σε συνεργασία με όλους τους φορείς  δόθηκε λύση για το σταθμό της Βενιζέλου έτσι ώστε η πόλη να αναδείξει και την ιστορική της ταυτότητα και να έχει και μετρό. Ο σταθμός της Βενιζέλου θα είναι μοναδικό τοπόσημο όπου θα υπάρχει ανοιχτός αρχαιολογικός χώρος και από κάτω θα είναι οι αποβάθρες.
 
Ο κ. Μυλόπουλος σημείωσε ότι οι  πρόδρομες εργασίες για τις επεκτάσεις του μετρό στις δυτικές συνοικίες θα ξεκινήσουν το 2018 ενώ αποφασίστηκε η υπέργεια λύση με μειωμένο άρα κόστος και πιο γρήγορη ολοκλήρωση για την επέκταση προς αεροδρόμιο.