Γ. Γαβρίλης: Χρειάζεται επανασχεδιασμός των μέτρων περιβαλλοντικής προστασίας και ασφάλειας στο λιμάνι του Πειραιά

Το ναυάγιο στεγανοποιήθηκε, όλα τα διαθέσιμα συνεργεία και μέσα εργάζονται για την αντιμετώπιση της μόλυνσης, αλλά πρέπει να επανασχεδιαστούν οι διαδικασίες και δομές στο λιμάνι του Πειραιά, με αυξημένα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και αποφυγής ναυτικών ατυχημάτων, είπε ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης μιλώντας Στο Κόκκινο και τον Γιώργο Τραπεζιώτη. «Δεν ξέρω ποια εταιρεία είναι μπροστά, ποια πίσω» σε σχέση με την πλοικτήτρια του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ, που δεν είναι σαφές γιατί βυθίστηκε.

14 09 2017 10:30:27

Η βύθιση του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ «είναι το μεγαλύτερο και δυσκολότερο περιβαλλοντικό ατύχημα που έχει συμβεί στην ελληνική επικράτεια», είπε ο κ. Γαβρίλης και «βρισκόμαστε στη φάση της αντιμετώπισής του ... επιχειρούν όλα τα διαθέσιμα ιδιωτικά συνεργεία που είναι πιστοποιημένα, αλλά και το Λιμενικό, που έχει πάρει από όλη την Ελλάδα τις δυνάμεις που μπορούσαν να βοηθήσουν».
 


«Επιχειρούν 12 σκάφη, εκ των οποίων για πρώτη φορά δύο ειδικά πλοία, που κάνουν σπουδαία δουλειά γιατί έχουν την ικανότητα να εντοπίζουν κηλίδες που "κολυμπούν" στη θαλάσσια περιοχή και να τις μαζεύουν ... πάρα πολλά ιδιωτικά συνεργεία κυρίως στις ακτές ... η προσπάθεια από άποψη συντονισμού και μέσων είναι στο καλύτερο σημείο», όπως εκτίμησε.
 
Για τον όγκο των πετρελαιοειδών που έχει χυθεί στη θάλασσα, είπε ότι «από την πλευρά των εμπλεκομένων και υπευθύνων, δεν είναι δυνατόν άμεσα να υπολογιστεί ο όγκος του  ... τα συνεργεία που επιχειρούν δηλώνουν ότι έχουν κάνει απάντληση 250 τόνων ... άλλοι 50 τόνοι είναι στις ακτές ... υπάρχουν περισσότεροι τόνοι σε κηλίδες στη θάλασσα, αυτές δεν έχουν εντοπιστεί στο σύνολό τους».
 
Από την άλλη πλευρά, «το καλό είναι ότι έχει στεγανοποιηθεί το ναυάγιο και έχει ξεκινήσει από το πρωί η απάντληση του πετρελαίου από την πρώτη δεξαμενή», όπως ανέφερε ο ίδιος.
 
Ο κ. Γαβρίλης σημείωσε επίσης ότι μία πιθανή μετατόπιση του προβλήματος νοτιότερα στο Σαρωνικό και αλλού «σχετίζεται με τις διαθέσεις του καιρού», όπως είπε, προσθέτοντας ότι ο ίδιος είναι επιφυλακτικός, γιατί «την πρώτη ώρα ζήτησα μία πρώτη εκτίμηση από τους εμπλεκόμενους και μου είπαν ότι η κατάσταση είναι πλήρως διαχειρίσιμη. Όσο περνούσαν οι ώρες διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν και τόσο διαχειρίσιμη».
 
Μυστήριο το πώς βυθίστηκε το πλοίο, ασαφές το ιδιοκτησιακό καθεστώς
 
Σημείωσε επίσης ότι για «το ατύχημα που συνέβη, δεν είναι εμφανείς οι λόγοι του. Πώς είναι δυνατόν ένα πλοίο να βουλιάξει όταν δεν έχει προσκρούσει, όταν είναι αρόδο (σε αγκυροβόλιο), όταν δεν έχει τρικυμία;».
 
Για την πλοικτήρια εταιρεία είπε χαρακτηριστικά «ούτε την ξέρω, είμαι επιφυλακτικός να την ονομάσω ακόμη, γιατί δεν ξέρω ποια είναι μπροστά, ποια πίσω, τι άλλο να σκεφτώ. Φαίνεται ότι όφειλε να έχει τέσσερα άτομα μέσα στο πλοίο και ήταν μόνο δύο ... έτσι είχαμε ένα ναυάγιο για το οποίο δεν είναι εμφανείς οι λόγοι. Δεν δηλώνονται τα αίτια μέχρι τώρα. Πιστεύω ότι η έρευνα από το Λιμενικό θα μας δώσει πολύ γρήγορα τα αίτια, για να καταλάβουμε πόσο εύκολα μπορεί να βουλιάξει ένα πλοίο μέσα σε ένα λιμάνι, όταν αυτό το πλοίο έχει 2.500 πετρέλαιο».
 
Πρέπει να επανασχεδιαστούν συνολικά τα πάντα στο λιμάνι
 
Ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά τόνισε ότι μπορεί τα πράγματα να είναι πιο αισιόδοξα σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες αλλά «μετά την αντιμετώπιση του ατυχήματος αυτού θα πρέπει να επανασχεδιαστούν πολλά πράγματα και να φτιάξουμε τα αιτήματα της επόμενης ημέρας».
 
Στο λιμάνι υπάρχει η «μεγαλύτερη διακίνηση και εμπορία πετρελαιοειδών, έχει πάρα πολλές οχλούσες χρήσεις και μίξη χρήσεων. Όλα αυτά κινούνται στην "κόκκινη γραμμή", στον υψηλότερο βαθμό επικινδυνότητας, άρα πρέπει να υπάρχει μία αποφόρτιση και την ίδια στιγμή να "χτιστούν" δομές και μέτρα που όταν προκύπτει πρόβλημα, να το αντιμετωπίζουν στο συντομότερο χρόνο».
 
Τόνισε ότι «είναι πολύ μεγάλη η κίνηση των πλοίων, που είναι στο λιμάνι, που είναι αρόδο, στα αγκυροβόλια. Δεξαμενόπλοια, που εμπορεύονται μεγάλες ποσότητες πετρελαίου. Άρα χρειάζονται αυξημένα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και αποφυγής ναυτικών ατυχημάτων».
 
Οι συνθήκες σήμερα «ανεβάζουν το βαθμό επικινδυνότητας "στο κόκκινο" και χρειάζεται συνολικός επανασχεδιασμός στη λειτουργία του λιμανιού, ποιος μπαίνει, ποιος βγαίνει, ποιος παραμένει σε αγκυροβόλιο, με ποιους όρους, ποια εποπτεία, ποια επιμέλεια της ποιότητας των πλοίων. Όλα αυτά πρέπει να επανεταστούν», κατέληξε ο κ. Γαβρίλης.

Ακούστε: