Στην «Αυλή των θαυμάτων» (συνεχίζει να) ‘κατοικεί’ η Ελλάδα

Έλσα Σπυριδοπούλου- Επιστρέφει στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) έπειτα από 14 χρόνια και σκηνοθετεί ένα έργο το οποίο γνωρίζει πολύ καλά και ως ηθοποιός και ως σκηνοθέτης. Ο λόγος για τον Κώστα Τσιάνο που ανεβάζει για τέταρτη φορά στην θεατρική του διαδρομή την «Αυλή των θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη.

04 Οκτωβρίου 2017 20:34:40

«Αυτό ήταν το πρώτο έργο που ανεβάσαμε όταν ξεκινήσαμε το Θεσσαλικό Θέατρο στη Λάρισα. Τώρα είναι η τέταρτη φορά που το ανεβάζω. Ελπίζω να μην είναι και η τελευταία» ανέφερε γελώντας ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεσσαλικού, παρουσιάζοντας την παράσταση λίγες μέρες πριν την πρεμιέρα της. Είναι η πρώτη μεγάλη παραγωγή του ΚΘΒΕ που θα ανοίξει τη νέα σαιζόν και θα φιλοξενηθεί στη σκηνή ‘Σωκράτης Καραντινός’ της Μονής Λαζαριστών στη Σταυρούπολη. «Ξέρετε, δική μου πρόταση ήταν να ονομαστεί έτσι αυτή η σκηνή και δεν είχε γίνει δεκτή από όλους τότε!» είπε δεικτικά ο κ. Τσιάνος. 
 
Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε το 1957 από το Θέατρο Τέχνης και παρά τα χρόνια που κουβαλά στην ‘πλάτη’ του «δεν μπορεί να μοντερνοποιηθεί» όπως υποστήριξε ο σκηνοθέτης του. «Ναι μεν η ιστορία του εξελίσσεται στη μετεμφυλιακή εποχή, όπου υπήρχαν ακόμη οι δηλώσεις μετανοίας και τα ξερονήσια της εξορίας δεν είχαν αδειάσει, έχει όμως έντονα τα στοιχεία της ανασφάλειας, της ανεργίας και της προσφυγιάς. Στοιχεία δηλαδή που είναι ίδια στο σήμερα και κάνουν το έργο σύγχρονο από μόνο του. Ίσως μετά 50-100 χρόνια κάποιοι να θελήσουν να το αποδομήσουν, εμείς όμως θέλαμε την αύρα του», εξήγησε.
 
Αποκάλυψε δε, ότι επειδή την εποχή που το έγραψε ο Καμπανέλλης, πολλά μέρη του έργου ‘κόπηκαν’ από τη λογοκρισία- «για παράδειγμα, δεν φαίνεται πουθενά ότι οι ήρωες του έργου πήγαν εξορία»- ο ίδιος πρόσθεσε κάποια στοιχεία για να φωτιστεί εκείνη η περίοδος.
 
Κοστούμια και τραγούδια εποχής

Η παράσταση χωρίζεται σε τέσσερα μέρη με εναλλαγή κάθε φορά του σκηνικού. Ένα σκηνικό που αναπαριστά μια αυθεντική αυλή της εποχής του ΄50 και ήταν μάλιστα έτοιμο από την πρώτη πρόβα, κατ’απαίτηση του κ. Τσιάνου. Η δημιουργός του σκηνικού και των κοστουμιών Ιουλία Σταυρίδου-επιστρέφει και αυτή στο ΚΘΒΕ έπειτα από 14 χρόνια – εξήγησε ότι «ακολουθήσαμε το ρεαλιστικό ύφος του έργου, ακόμη και στα κοστούμια που είναι εποχής». Σε ανάλογο ύφος κινούνται και τα τραγούδια όπως ανέφερε ο Διονύσης Τσακνής που ‘υπογράφει’ τη μουσική της παράστασης (πλάι στους στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου) και ο οποίος εξέφρασε τη χαρά του να δουλεύει για πολλοστή φορά με τον κ. Τσιάνο. «Χαίρομαι γιατί με διορθώνει. Το ζήτημα βλέπετε, όταν συμμετέχεις σε μια δουλειά, είναι να συμμετέχεις στην ολοκλήρωση της και όχι να προβάλεις το ταλέντο σου», τόνισε.


 
Διασταυρώσεις ανθρώπων

Η «Αυλή των θαυμάτων», μας μεταφέρει στα τέλη της δεκαετίας του 1950. Σε μια αυλή μιας λαϊκής γειτονιάς της Αθήνας, διασταυρώνονται ένας γέρος πρόσφυγας από τη Μικρά Ασία, η γυναίκα του που καλεί τον χαμένο εγγονό της, μια χήρα που σιγοτραγουδά τη ‘Ραμόνα΄, ένας ονειροπόλος, ένα αντρόγυνο που σχεδιάζει να φύγει στην Αυστραλία, μια συνοικιακή καλλονή που ελπίζει να γίνει σταρ του σινεμά, ένας ‘μοιραίος’ υδραυλικός. Σ’ αυτόν τον μικρό χώρο λοιπόν κατοικεί ολόκληρη η Ελλάδα και, δυστυχώς, όχι μόνο του ’50, αλλά εν πολλοίς και του 2017.
 
*«Η αυλή των θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Πρεμιέρα το Σάββατο 7 Οκτωβρίου στη σκηνή ‘Σωκράτης Καραντινός’ της Μονής Λαζαριστών, στη Σταυρούπολη. Πληροφορίες στην ιστοσελίδα του ΚΘΒΕ www.ntng.gr