Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Δύσκολες επιλογές

Στράτος Κερσανίδης - Εβδομάδα δύσκολων επιλογών αφού προβάλλονται πολλές αξιόλογες ταινίες οι οποίες δημιουργούν ευχάριστο πονοκέφαλο στους φίλους του κινηματογράφου.

11 Ιανουαρίου 2018 10:52:39

Η σημαντική γερμανίδα σκηνοθέτιδα, Βαλέσκα Γκρίζεμπαχ, με το «Γουέστερν», μας μεταφέρει  στη Βουλγαρίας με μια ταινία η οποία ακολουθεί τους κώδικες του κινηματογραφικού είδους που αναφέρεται στον τίτλο της. Τρυφερή, συχνά συγκινητική και οπωσδήποτε ανθρώπινη ματιά για τον πλούτο της διαφορετικότητας και την ένδεια της ισοπεδωτικής ομοιομορφίας. 

Ο «Διπλός εραστής», είναι η νέα προκλητική ταινία του Φρανσουά Οζόν, ένα ερωτικό, ψυχολογικό θρίλερ που θα σας κρατήσει σε εγρήγορση μέχρι το ανατρεπτικό φινάλε.

Βέβαια, δεν είναι δυνατόν να αγνοήσει κάποιος μια ταινία σκηνοθέτης της οποίας είναι ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, ο μάστορας της αφήγησης. Το «The post-Απαγορευμένα μυστικά» είναι μια ταινία-γροθιά στις σκοτεινές πτυχές της αμερικάνικης πολιτικής, ένας ύμνος στον αγώνα για την ελευθερία του Τύπου και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα.

Θαυμάσια είναι και η ταινία «Του θεού η χώρα», του Φράνσις Λι, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως η βρετανική εκδοχή του πολύκροτου ‘Brokeback Mountain’.
Το θρίλερ «Ο επιβάτης», του  Ζομ Κολέ Σερά, με το Λίαμ Νίσον στον πρωταγωνιστικό ρόλο, υπόσχεται μυστήριο, δράση και ένταση και δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο.

Με πολύ καλές κριτικές έρχεται η ταινία «Το δωμάτιο των θαυμάτων», του Τοντ Χέινς, ενός σκηνοθέτη ο οποίος ουδέποτε μας απογοήτευσε.
Το «Jumanji: Καλώς ήρθατε στη ζούγκλα», του Τζέικ Κάνσταν, είναι ριμέικ της ταινίας του 1995.

Τέλος, το «Bitter harvest», του Τζορτζ Μέντελουκ, είναι ένα παρατραβηγμένο προπαγανδιστικό φιλμ.


ΓΟΥΕΣΤΕΡΝ
WESTERN
Σκηνοθεσία:
Βαλέσκα Γκρίζεμπαχ
Πρωταγωνιστούν: Μάινχαρντ Νόιμαν, Ράινχαρντ Βετρέκ, Σουλεϊμάν Αλίλοφ Λετίφοφ, Βενέτα Φράνκοβα

Μια γερμανική εταιρία αναλαμβάνει ένα έργο στη Βουλγαρία και μια ομάδα γερμανών εργατών εγκαθίσταται σε μια απόμερη περιοχή, κοντά στα σύνορα με την Ελλάδα. Δυο διαφορετικοί κόσμοι συναντώνται, με διαφορετικές νοοτροπίες και διαφορετική αντίληψη της πραγματικότητας με αποτέλεσμα σύντομα να βρεθούν αντιμέτωποι.

Από τη  μια μεριά είναι οι Γερμανοί, οι οποίοι έρχονται ως φορείς του ‘πολιτισμού’ κι από την άλλη είναι οι Βούλγαροι, οι οποίοι ζουν με τους δικούς τους ρυθμούς και κανόνες. Οι μεν νιώθουν ανώτεροι και θεωρούν πως οι δε οφείλουν να τους ακολουθήσουν. Η σύγχρονη εκδοχή των καουμπόηδων και των Ινδιάνων, οι περισσότεροι χαρακτήρες είναι άνδρες, υπάρχει όμως και γυναικεία παρουσίας και ένας μοναχικός πρωταγωνιστής, ο γερμανός εργάτης Μάινχαρντ, ο οποίος παρατηρεί, προσπαθεί να αντιληφθεί, ταλαντεύεται, αναζητά κι ανακαλύπτει.

Τα λόγια δεν είναι πολλά, περισσότερο ‘μιλούν’ τα μάτια, οι κινήσεις των σωμάτων. Σημαντικό ρόλο παίζει ο χώρος και ο τρόπος που η κάμερα τον ‘κοιτάζει’. Κάδρα γεωμετρικά, που ανοίγουν στο χώρο, στο τοπίο και κλείνουν στα πρόσωπα. Απειλητική ηρεμία και υπόγεια ένταση, όπως ταιριάζει σε ένα γουέστερν που σέβεται τον εαυτό του. Κι αν η αμερικάνικη εκδοχή ήταν μια μυθιστορηματική και συχνά μυθολογική αφήγηση των απαρχών της αμερικανικής Ιστορίας, το «Γουέστερν» της Γκρίζεμπαχ είναι μια ματιά, ένα σχόλιο για την Ευρώπη και το μέλλον της. Για την αβεβαιότητα των κατοίκων της ηπείρου μας, για τις κοινωνικές, πολιτιστικές και οικονομικές αντιθέσεις, για την ανάγκη των ανθρώπων να ανήκουν κάπου και να θέλουν να κρατηθούν από τις ρίζες τους, για τις συχνά βίαιες αλλαγές αλλά και για τις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα σε διαφορετικούς ανθρώπους, την ανάγκη για επικοινωνία, κατανόηση και αποδοχή.

Τρυφερή, συχνά συγκινητική και οπωσδήποτε ανθρώπινη ματιά για τον πλούτο της διαφορετικότητας και την ένδεια της ισοπεδωτικής ομοιομορφίας.



Ο ΔΙΠΛΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ
L’ AMANT DOUBLE
Σκηνοθεσία:
Φρανσουά Οζόν  
Πρωταγωνιστούν: Μαρίν Βαχτ, Ζερεμί Ρένερ, Ζακλίν Μπισέ, Μιριάμ Μπογιέ, Ντομινίκ Ρεϊμόντ 

Η όμορφη Κλοέ, επισκέπτεται τον ψυχίατρο, Πολ Μεγιέρ, επειδή νιώθει έναν πόνο στην κοιλιά και όλοι οι γιατροί έχουν καταλήξει πως πρόκειται για ψυχοσωματικό σύμπτωμα. Η κοπέλα νιώθει μια δυνατή έλξη για τον Πολ, τον ερωτεύεται και μετά από λίγο καιρό μετακομίζει στο διαμέρισμά του. Πολύ σύντομα όμως ανακαλύπτει πως ο Πολ κάτι της κρύβει όταν βρίσκει ένα διαβατήριο στο οποίο όμως το επίθετό του δεν είναι Μεγιέρ αλλά Ντελόρ. Δέχεται τις αρχικές του εξηγήσεις αλλά όταν μια μέρα τον βλέπει κάπου αλλού από εκεί που έπρεπε να βρίσκεται, αποφασίζει να ψάξει για την αλήθεια.

Ο Οζόν αφού βάζει το θεατή μέσα σε ένα μυστήριο στη συνέχεια με τρόπο υπνωτικό τον παρασέρνει και τον βυθίζει ακόμη περισσότερο καθώς αντί να απαντά στα ερωτήματα, προσθέτει όλο και περισσότερα. Ένα σαγηνευτικό ερωτικό, ψυχολογικό θρίλερ, το οποίο παγιδεύει με τη γοητεία του. Ο θεατής χωρίς να το καταλάβει, φτάνει στο σημείο να αποζητά ακόμη περισσότερα δυσεπίλυτα ερωτήματα, ακόμη περισσότερη καταβύθιση στον σκοτεινό κόσμο των πρωταγωνιστών.

Προκλητικός όπως πάντα ο γάλλος σκηνοθέτης, δε διστάζει να αναμετρηθεί με τις αντοχές και τις ανοχές του κοινού. Φλερτάρει με ακραίες καταστάσεις, αγγίζει τα όρια της διαστροφής, τις σκοτεινές πτυχές του νου και της συνείδησης, τις φαντασιώσεις, τη σεξουαλικότητα. Με ψυχαναλυτικούς διαλόγους, συμμετρικές, καθαρές λήψεις και μεστούς χαρακτήρες –που ερμηνεύουν ιδανικά η Μαρίν Βαχτ και ο Ζερεμί Ρένερ-, ο Οζόν δεν αφήνει ούτε αυτήν την ευκαιρία να πάει χαμένη.

Η ταινία είναι βασισμένη σε βιβλίο της αμερικανίδας συγγραφέως Τζόις Κάρον
Όουτς. Ο σκηνοθέτης σε συνέντευξή του λέει: « Ήθελα να ασχοληθώ με το θέμα των διδύμων ως κάτι συναρπαστικό, τερατώδες και καλλιτεχνικό. Είχα την ιδέα να έχω την Κλοέ να δουλεύει σε ένα μουσείο. Έχει μολυνθεί από τα έργα τέχνης που φυλάει. Στην αρχή της ταινίας, τα έργα στο μουσείο είναι αρκετά ευχάριστα αισθητικά, αλλά όσο η ταινία προοδεύει γίνονται πιο σωματικά και τερατώδη, αντικατοπτρίζοντας την εσωτερική της θύελλα. Υποψιάζομαι ότι η Όουτς έγραψε το βιβλίο αφού είδε την ταινία του Κρόνενμπεργκ, που ήταν επίσης σωματική και σχετική με τη γυναικολογία. Παρ’ όλα αυτά, στην περίπτωση του, η ιστορία αφηγείται από την οπτική των διδύμων, ενώ η Όουτς επικεντρώνεται στη νεαρή γυναίκα αιχμάλωτη ανάμεσα σε δύο αδέλφια. Ήταν σημαντικό για μένα να τοποθετήσω την Κλοέ στο κέντρο της ιστορίας και να απεικονίσω τη σύγχυση της».



ΤΟΥ ΘΕΟΥ Η ΧΩΡΑ
GOD’ S OWN COUNTRY
Σκηνοθεσία:
Φράνσις Λι
Πρωταγωνιστούν: Τζος Ο'Κόνορ, Άλεκ Σεκαρεάνου, Τζέμα Τζόουνς, Ίαν Χαρτ

Κάπου στη Βόρεια Αγγλία, στο απομακρυσμένο αγρόκτημα της οικογένειάς του, εργάζεται ο Τζόνι Σάξμπι. Εργάζεται πολλές ώρες και τις ελεύθερες αλλά μοναχικές ώρες του τις περνά πίνοντας και αναζητώντας περιστασιακές ερωτικές συντρόφους. Μια ζωή μονότονη κι ανιαρή χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις. Όμως η άφιξη του Γκεόργκε, ενός ρουμάνου μετανάστη ο οποίος έπιασε δουλεία στη φάρμα, θα αλλάξαι τα πάντα. Οι δύο άνδρες εργάζονται μαζί και περνούν πολλές ώρες μαζί. Έτσι θα αναπτυχθεί μια δυνατή σχέση ανάμεσά τους η οποία γίνεται όλο και πιο στενή. Ο Τζόνι για πρώτη φορά στη ζωή του θα βρεθεί αντιμέτωπος με συναισθήματα που δεν είχε ξανανιώσει. Έτσι ζωή του Τζόνι εξαιτίας του Γκεόργκε θα αλλάξει για πάντα.

Θαυμάσια ταινία η οποία έχει χαρακτηριστεί ως η βρετανική εκδοχή του “Brokeback Mountain” (2005).

Ο σκηνοθέτης Φράνσις Λι, λέει: «Η ταινία είναι βασισμένη στα προσωπικά μου βιώματα και στο τοπίο του Γιόρκσαϊρ, σ’ αυτήν τη σχέση «αγάπης/μίσους» που είχα με την πατρίδα μου. Από τη μία το έβλεπα ως ένα δημιουργικό τοπίο που μου θύμιζε το σπίτι μου, αλλά από την άλλη ήταν προβληματικό, δύσκολο, κρύο και υγρό. Και προσπαθούσα να βρω μια ισορροπία σε αυτό και  να φτιάξω μια ιστορία αγάπης, όπου παράλληλα νιώθεις ευάλωτος».




THE POST: ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΑ ΜΥΣΤΙΚΑ
THE POST
Σκηνοθεσία:
Στίβεν Σπίλμπεργκ
Πρωταγωνιστούν: Τομ Χανκς, Μέριλ Στριπ, Άλισον Μπρι, Σάρα Πόλσον, Κάρι Κουν, Ντέιβιντ Κρος, Μπρους Γκρίνγουντ, Τρέισι Λετς, Μπομπ Όντενκιρκ

Το 1971 στις ΗΠΑ οι Τάιμς της Νέας Υόρκης θέλουν να δημοσιεύσουν τους περίφημους Φακέλους του Πενταγώνου, από τους οποίους αποκαλύπτεται κυβερνητική συνωμοσία στην οποία εμπλέκονται τέσσερις πρόεδροι. Τα στοιχεία αναφέρονται σε μια περίοδο τριάντα περίπου χρόνων με σκάνδαλα και συνωμοσίες με επίκεντρο τον πόλεμο στο Βιετνάμ. Επειδή οι αποκαλύψεις επρόκειτο να προκαλέσουν πολιτικό σεισμό στη χώρα και η κυβέρνηση δεν επρόκειτο να μείνει με σταυρωμένα χέρια, οι Τάιμς συνεργάστηκαν με την Ουάσιγκτον Ποστ. Η Κέι Γκράχαμ, εκδότρια της Ουάσιγκτον Ποστ και ο αρχισυντάκτης της εφημερίδας Μπεν Μπράντλι, έρχονται σε ευθεία σύγκρουση με την κυβέρνηση ώστε να δημοσιευτούν οι Φάκελοι. Η Γκράχαμ, ρισκάρει την περιουσία της προκειμένου να προασπίσει την αλήθεια και τη Δημοκρατία. Με τον κίνδυνο να κατηγορηθούν ακόμη για προδοσία κατά της χώρας, ο Μπράντλι και οι συνεργάτες του αποφασίζουν να ακολουθήσουν τη συνείδησή τους.

Συγκλονιστική ταινία του μεγάλου Στίβεν Σπίλμπεργκ ο οποίος, αν μη τι άλλο, είναι ο καλύτερος στο να αφηγείται ιστορίες με συναρπαστικό τρόπο. Καθηλωτικός όπως πάντα, ο Σπίλμπεργκ, σκηνοθετεί ένα εξαιρετικό δραματικό φιλμ, γεμάτο νεύρο και ένταση. Μια ταινία-γροθιά στις σκοτεινές πτυχές της αμερικάνικης πολιτικής, ένας ύμνος στον αγώνα για την ελευθερία του Τύπου. Ο Τομ Χανκς και η Μέριλ Στριπ προσθέτουν από ακόμη μία μεστή ερμηνεία στην πλούσια καριέρα τους.



Ο ΕΠΙΒΑΤΗΣ
THE COMMUTER
Σκηνοθεσία:
Ζομ Κολέ Σερά
Πρωταγωνιστούν: Λίαμ Νίσον, Βέρα Φαρμίγκα, Πάτρικ Γουίλσον, Σαμ Νιλ, Ελίζαμπεθ Μακγκόβερν, Ντιν Τσαρλς Τσάπμαν

Ο Μάικλ ΜακΚόλεϊ, οικογενειάρχης με αρκετά προβλήματα, αποκτά ακόμη ένα όταν απολύεται από την ασφαλιστική εταιρία που εργάζεται. Επιστρέφοντας στο σπίτι με το τρένο, μια επιβάτις, η Τζοάνα, του προτείνει ένα τεράστιο χρηματικό έπαθλο εάν καταφέρει να βρει ποιος από τους επιβάτες δεν είναι τακτικός. Ο Μάικλ δέχεται την πρόκληση και ως πρώην αστυνομικός χρησιμοποιεί το μυαλό του. Όταν όμως οι επιβάτες του τρένου αρχίσουν να δολοφονούνται ο Μάικλ θα καταλάβει πως βρίσκεται μέσα σε μια θανάσιμη συνωμοσία και μόνον αυτός μπορεί να την αποκαλύψει, να παγιδεύσει του δολοφόνους και να σώσει τους επιβάτες.

 

ΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ
WONDERSTRUCK
Σκηνοθεσία:
Τοντ Χέινς
Πρωταγωνιστούν: Μίλιτσεντ Σίμοντς, Όουκς Φέγκλί, Τζούλιαν Μουρ, Μισέλ Γουίλιαμς, Έιμι Χάργκριβς

Βασισμένη στο μυθιστόρημα του Μπράιαν Σέλζνικ, η ταινία συνδέει δύο εποχές οι οποίες απέχουν 50 χρόνια η μία από την άλλη. Το 1927, η Ρόουζ, ένα κουφό κορίτσι, φεύγει από το σπίτι της στο Νιου Τζέρσεϊ για να πάει στη Νέα Υόρκη. Μοναδικός της σκοπός είναι να γνωρίσει το είδωλό της, τη Λίλιαν Μέιχιου, σταρ του βωβού κινηματογράφου. Το 1977, ένα παιδί, ο Μπεν, ο οποίος έχει χάσει τη μητέρα αλλά και την ακοή του σε ένα ατύχημα, ταξιδεύει ως τη Νέα Υόρκη για να βρει τον πατέρα του χωρίς όμως να διαθέτει κανένα στοιχείο.

Παρά τη χρονική διαφορά των 50 χρόνων που χωρίζει τις δύο ιστορίες τα δυο παιδιά μοιάζουν να μοιράζονται πολλά κοινά πράγματα.

Πολύ καλές κριτικές για τη νέα ταινία του Τοντ Χάινς, ο οποίος ουδέποτε μας έχει απογοητεύσει.



JUMANGI: ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗ ΖΟΥΓΚΛΑ
JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE
Σκηνοθεσία:
Τζέικ Κάσνταν 
Πρωταγωνιστούν: Ντουέιν Τζόνσον, Κέβιν Χαρτ, Τζακ Μπλακ, Κάρεν Γκίλιαν, Μίσι Πάιλ

Τέσσερις νεαροί φίλοι ανακαλύπτουν ένα παλιό βιντεοπαιχνίδι, το Τζουμάντζι. Χωρίς να το καταλάβουν παγιδεύονται στο κόσμο του, μια ζούγκλα με άγρια θηρία και παγίδες. Ριμέικ της προηγούμενη ταινίας του 1995.



BITTER HARVEST
Σκηνοθεσία:
Τζορτζ Μέντελουκ
Πρωταγωνιστούν: Μαξ Άιρονς, Τέρενς Σταμπ, Ανερίν Μπάρναρντ, Σαμάνθα Μπαρκς, Μπάρι Πέπερ, Ταμέρ Χασάν, Λούσι Μπράουν, Τομ Όστεν, Ρίτσαρντ Μπρέικ

1933, στη Σοβιετική Ένωση, Νατάλκα και ο Γιούρι παλεύουν στο πλευρό των κουλάκων γονιών τους, εναντίον της κολεκτιβοποίησης του Στάλιν. Κακόγουστη προπαγανδιστική ταινία.