Σε ενιαία κυκλική γραμμή η επέκταση του μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη- Προτάσεις δημάρχων και φορέων για χωροθέτηση και προσθήκες επιπλέον σταθμών - Στο κόκκινο

Σε ενιαία κυκλική γραμμή η επέκταση του μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη- Προτάσεις δημάρχων και φορέων για χωροθέτηση και προσθήκες επιπλέον σταθμών

Σταυρούλα Πουλημένη- Σε μια κυκλική ενιαία γραμμή προτείνεται από την Αττικό Μετρό η επέκταση του Μετρό από τον Νέο Σιδηροδρομικό σταθμό προς στην Δυτική Θεσσαλονίκη σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στην έναρξη της διαβούλευσης με τους δημάρχους και τους τοπικούς φορείς σήμερα σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης. 

16 Απριλίου 2018 16:46:00

Ο πρόεδρος της Ατττικό Μετρό Γ. Μύλοπουλος τόνισε πως πρόκειται για μια καινοτόμα λύση καθώς το μετρό θα συνδέει τόσο τους δήμους μεταξύ τους όσο και την δυτική με την ανατολική Θεσσαλονίκη.
 
 Ο Γ. Μυλόπουλος επεσήμανε ακόμη  ότι το έργο του μετρό ήδη εδώ και 2,5 χρόνια προχωρά με ρυθμούς 3 φορές πιο γρήγορους από το διάστημα 2006-2016 ενώ το 2017 το έργο πέτυχε απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων 200 εκατ. ευρώ. Σχετικά με την επέκταση στα δυτικά ανέφερε πως θα προηγηθούν οι πρόδρομες εργασίες ύψους 30 εκατ.ευρώ (χρηματοδότηση που έχει εξασφαλιστεί) οι οποίες θα αφορούν τις αρχαιολογικές εργασίες και την μετακίνηση δικτύων οργανισμών κοινής ωφέλειας. Στη συνέχεια θα γίνει η προκύρυξη της μελέτης του έργου και η αναζήτηση των χρηματοδοτικών πόρων. Παράλληλα με τη επέκταση στα δυτικά, σχεδιάζεται να γίνει και η επέκταση προς το αεροδρόμιο που θα είναι κυρίως υπέργεια.
 
Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σ. Φάμελλος που έδωσε το παρών στην διαβούλευση επεσήμανε ότι η επέκταση του μετρό δυτικά υπηρετεί δύο στόχους του ΥΠΕΝ την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και ταυτόχρονα αποτελεί μέσο παρέμβασης για την μείωση των εκπομπών άνθρακα. «Το πιο κρίσιμο που θα επηρεάσει και την εξέλιξη του έργου είναι η εξασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης στο αγαθό της συγκοινωνίας σε όλους τους πολίτες» τόνισε ακόμη.
 
«Ταξική επιλογή» χαρακτήρισε η διευθύντρια του γραφείου του πρωθυπουργού Κατερίνα Νοτοπούλου τον σχεδιασμό για επέκταση του μετρό στην δυτική Θεσσαλονίκη σημειώνοντας ότι είναι ένα μέσο που θα αναβαθμίσει περιβαλλοντικά την πόλη, θα μειώσει τον χρόνο μετακίνησης και θα εξυπηρετήσει τους κατοίκους τόσο της ανατολικής όσο και της δυτικής Θεσσαλονίκης. «Είναι ένα έργο που αυτή τη φορά δεν θα διαιρέσει την πόλη αλλά θα την θέσει εν δράσει» δήλωσε  ακόμη.
 
Να υπενθυμίσουμε ότι η κεντρική γραμμή του μετρό με την επέκταση προς την Καλαμαριά περιλαμβάνει 18 σταθμούς, ένα αμαξοστάσιο, ένα κέντρο ελέγχου της λειτουργίας του, δύο διακλαδώσεις τροχογραμμών, 9 διασταυρώσεις, 18 συρμούς και αναμένεται να εξυπηρετεί 300.000 επιβάτες ημερησίως όταν μπει σε λειτουργία το 2020. Επιπλέον, θα είναι προσιτό για ΑμΕΑ ενώ ταυτόχρονα θα αναδεικνύει την ιστορία της πόλης και τον αρχαιολογικό της πλούτο. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς το 2021 θα λειτουργήσει η επέκταση προς Καλαμαριά και το 2022 το πλήρες έργο με την ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού της Βενιζέλου. 
 
Σύμφωνα με τον πολιτικό μηχανικό της Αττικό Μετρό Ν. Μπούσουλα η επέκταση προς τα δυτικά έχει μελετηθεί ήδη κατά μήκος της οδούςΛαγκαδά ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται ο σχεδιασμός για την πορεία προς Εύοσμο και Κορδελιό. Οι δήμοι που θα εξυπηρετούνται με την πρόταση αυτή θα είναι 4 (Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Κορδελιού- Ευόσμου, Παύλου – Μελά και Νέαπολης- Συκεών), περίπου 350.000 κάτοικοι ημερησίως και θα διερευνηθεί η δυνατότητα επέκτασης προς το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου. Ουσιαστικά πρόκειται για δύο επεκτάσεις συνολικού μήκους 22 χλμ σε μια ενιαία κυκλική γραμμή με δίδυμες σήραγγες, συρμούς χωρίς οδηγό που θα εξυπηρετούνται από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας για το οποίο υπάρχει μέριμνα επέκτασης. Ο κ. Μπούσουλα αναφέρθηκε στην χωροθέτηση των 9 προτεινόμενων σταθμών ενώ αναμένονται και οι συγκεκριμένες προτάσεις των δημάρχων της δυτικής Θεσσαλονίκης.
 
Από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απ. Τζιτζικώστας ζήτησε να εξασφαλιστούν πρώτα οι πόροι, να ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για κάθε σταθμό, έλεγχο του αναδόχου, κοστολόγηση του έργου από ανεξάρτητο ελεγκτή και εντατικοποίηση των αρχαιολογικών εργασιών σε τρεις βάρδιες. 
 
Όσον αφορά στο τελευταίο η αναπληρώτρια προϊσταμένη στην Εφορία Αρχαιοτήτων δήλωσε ότι είναι «απαγορευτική η λειτουργία σε τρεις βάρδιες, ότι χρειάζεται χρόνος για την αξιολόγηση των ευρημάτων και την τεκμηρίωσή τους καθώς και ότι η ανασκαφή δεν συνιστά εργασία φασόν». Η ίδια μιλώντας για τις αρχαιολογικές εργασίες στα δυτικά τόνισε ότι δεν θα χρειαστούν τόσα χρήματα και χρόνο για τις ανασκαφές αναφέροντας ότι η έρευνα θα εστιάσει στο δυτικό νεκροταφείο της αρχαιότητας και τον οικισμό των αρχαιοτήτων στην Σταυρούπολη, κάτι που δεν θα εμποδίσει την κατασκευή των σταθμών. 
 
Στις τοποθετήσεις τόσο του προέδρου της ΠΕΔ-ΚΜ και δημάρχου Αμπελοκήπων –Μενεμένης Λ. Κυρίζογλου αλλά και του Περιφερειάρχη να βρεθεί πρώτα η χρηματοδότηση (το έργο της επέκτασης προϋπολογίζεται στα 1 δις) και μετά να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Μυλόπουλος απάντησε ότι δεν μπορεί να δημοπρατηθεί το έργο αν δεν ολοκληρωθούν οι πρόδρομες εργασίες. 
 
Άλλοι δήμαρχοι όπως του Ωραιοκάστρου Αστ. Γαβότσης ζήτησαν να περνάει το μετρό από τον τερματικό σταθμό των λεωφορείων του ΟΑΣΘ στο Ωραιόκαστρο ενώ ο δήμαρχος Παύλου-Μελά να συμπεριληφθούν σταθμοί στην Ευκαρπία (βυζαντινοί νερόμυλοι καθώς και η επέκταση του προς το νοσοκομείο Παπαγεωργίου και το νοσοκομείο Παπανικολάου).
 
Ο πρόεδρος τoυ ΟΣΕΘ Κ. Αμπατζάς δήλωσε ότι ο ΟΣΕΘ μπορεί να αποτελέσει φιλόξενο κόμβο του συνολικού σχεδιασμού που θα συμπεριλαμβάνει το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών. Σύμφωνα με τον ίδιο, ειδική μέριμνα πρέπει να ληφθεί για τη σύνδεση του μετρό με μια βασική υποδομή συγκοινωνιών τα ΚΤΕΛ Μακεδονίας. «Οι σταθμοί θα πρέπει να προβλέπουν χώρους park and ride και να συνδέουν και άλλα μέσα» σημείωσε.

Τέλος, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Στ. Παππάς επεσήμανε την ανάγκη να προχωρήσει άμεσα η ανάπλαση των αστικών συγκοινωνιών των οποίων βάση αποτελεί το μετρό ενώ χαρακτήρισε ψευτοδίλημμα το αν θα πρέπει να αρχίσουν ή όχι οι πρόδρομες εργασίες για την επέκταση του μετρό δυτικά.