Σαν Σήμερα 10 Ιανουαρίου: Πεθαίνει ο Ντέιβιντ Μπόουι

Επηρέασε όσο ελάχιστοι, όχι μόνο τον ήχο της ροκ, αλλά και την εικόνα της.

10 Ιανουαρίου 2019 10:18:39

Στις 10 Ιανουαρίου 2016, πεθαίνει από καρκίνο του ήπατος, δύο ημέρες αφότου συμπλήρωσε τα 69 του χρόνια, ένας από τους επιδραστικότερους μουσικούς του 20ού αιώνα, ο Ντέιβιντ Ρόμπερτ Τζόουνς, πιο γνωστός ως Ντέιβιντ Μπόουι. Ο Ντέιβιντ Μπόουι διάνυσε σχεδόν μισό αιώνα στη μουσικό στερέωμα, περνώντας με άνεση από το ένα στυλ στο άλλο και δημιουργώντας ουσιαστικό ένα νέο στυλ, το λεγόμενο glam rock, επηρεάζοντας όχι μόνο τον ήχο της εποχής του, αλλά εξίσου και ίσως περισσότερο την αισθητική του ροκ και τον τρόπο με τον οποίον παρουσιαζόταν ως κουλτούρα.

O Μπάουι εμφανίστηκε στη μουσική το 1967 με έναν δίσκο που είχε τίτλο το όνομά του, έκανε όμως αίσθηση για πρώτη φορά δύο χρόνια αργότερα, το 1969, σε ηλικία 22 ετών, όταν κυκλοφόρησε το τραγούδι Space Oddity (H Οδύσσεια του Διαστήματος). Το τραγούδι ξεκινώντας από μία αντίστροφη μέτρηση εκτόξευσης, εισάγει για πρώτη φορά το πρόσωπο του Major Tom, που ο Μπόουι θα επαναφέρει από τότε πολλές φορές στα τραγούδια του, άλλοτε ως αστροναύτη και άλλοτε όχι.

Θα ακολουθήσει ο δίσκος «The man who sold the world» και στη συνέχεια η γνωριμία με δύο καλλιτέχνες που θα σημαδέψουν τη ζωή και τις ιδέες του Μπόουι, τον Ίγκυ Ποπ και τον Λου Ριντ. Ο Μπόουι θα επηρεαστεί από τις πρώιμες πανκ φιγούρες των δύο αυτών αμερικανών τραγουδοποιών και θα δημιουργήσει μια καλλιτεχνική περσόνα που δανείζεται πολλά στοιχεία από αυτούς, τον Ζίγκι Στάρτναστ. Ο Ζίγκι Στάρνταστ, που θα αποτελέσει για πάρα πολλά χρόνια το alter ego του Μπόουι, είναι μια ανδρόγυνη μορφή, η οποία θα εμφανίζεται σε δίσκους, τραγούδια, ταινίες και περιοδείες. Το 1972 κυκλοφορεί ο δίσκος  The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, που θα τον ακολουθήσει η ομώνυμη ταινία και η Ziggy Stardust Tour η οποία θα διαρκέσει 1,5 χρόνο και θα αποτελείται από σειρά συναυλιών στη Βόρειο Αμερική, τη Μεγάλη Βρετανία και την Ιαπωνία.

Η φιγούρα του Ζίγκι Στάρνταστ θα καθιερώσει τον Ντέιβιντ Μπόουι ως βασικό εκπρόσωπο της γκλαμ ροκ, η οποία χαρακτηρίζεται από έναν ήχο που προσεγγίζει ανεπαίσθητα αυτό που στη συνέχεια θα αποτελέσει την πανκ, αλλά κυρίως την προλογίζει ως στάση ζωής και συμπεριφοράς. Μέσω του Ζίγκι Στάρνταστ ο Μπόουι θα μετατραπεί σε φαινόμενο, θα γίνει είδωλο της αμήχανης δεκαετίας του ’70 και θα πουλήσει πολλά εκατομμύρια δίσκων σε όλον τον κόσμο. Παράλληλα θα ζωγραφίζει, θα συλλέγει έργα τέχνης, θα αναδιαμορφώνει την περσόνα του, δηλώνοντας αρχικά gay και στη συνέχεια bi-sexual, αλλά θα παίρνει και πολλά ναρκωτικά.  Θα εξηγήσει μέσω αυτών μια δήλωση που θα κάνει το 1976 η οποία θα σοκάρει όλον τον κόσμο, όταν δηλώνει φασίστας και συμπληρώνει ότι η Μεγάλη Βρετανία είναι έτοιμη να δεχθεί έναν φασίστα ηγέτη.

Tην ίδια χρονιά ο Μπόουι θα μετακομίσει στο Βερολίνο, θα ζητήσει συγγνώμη για τη δήλωσή του λέγοντας ότι τα ναρκωτικά του είχαν καταστρέψει το μυαλό και θα συνεχίσει την αναζήτησή του μουσικά και προσωπικά, περνώντας από την γκλαμ ροκ στην ποπ και από εκεί πίσω στη σκληρή ροκ, όταν τη δεκαετία του 1990 θα δημιουργήσει τη βραχύβια μπάντα Tim Machine. Σε πολιτικό επίπεδο θα παίρνει συχνά πλέον θέση κατά του φασισμού και του ρατσισμού και θα συνεργαστεί με μαύρους καλλιτέχνες στα τραγούδια του και στα βίντεο κλιπ του.

Στις 8 Ιανουαρίου του 2016 θα κυκλοφορήσει τον δίσκο Blackstar, ανήμερα των 69ων γενεθλίων του. Όλη την προηγούμενη χρονιά η έκθεση David Bowie θα περιοδεύει στις μεγαλουπόλεις του δυτικού κόσμου, με βίντεο, βιογραφικά στοιχεία, προσωπικά σημειώματα και στολές. Δύο μέρες μετά την κυκλοφορία του δίσκου, η ροκ θα βυθιστεί σε μεγάλο πένθος από την είδηση ότι ο Μπόουι πέθανε από καρκίνο. Η βαθιά και βραχνή φωνή των τελευταίων του τραγουδιών ήταν μια πολύ σύντομη προειδοποίηση για αυτόν τον θάνατο. Ο παραγωγός του και φίλος του Τόνι Βισκόντι θα πει μία μέρα μετά: «Ο Ντέιβιντ έκανε πάντα αυτό που ήθελε. Ετσι και ο θάνατός του ήταν όπως η ζωή του: ένα έργο τέχνης».


Ακούστε: