ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | Δευτέρα, 02 Σεπτεμβρίου 2019

Μ. Ζορμπά: Θα υπογράψουμε αναγνώριση βρετανικής κυριότητας των γλυπτών κ. Μητσοτάκη;


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

 

 

 

Ακούσε τώρα Live

Καλοκαιρινο προγραμμα

Μ. Ζορμπά: Θα υπογράψουμε αναγνώριση βρετανικής κυριότητας των γλυπτών κ. Μητσοτάκη;

Η αλλαγή εθνικής στρατηγικής για τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν γίνεται με δηλώσεις του είδους «Μπόρις, αγαπημένε φίλε, φέρ’ τα πίσω δανεικά», θα υπογράψει ο κ. Μητσοτάκης ότι δανείζεται κάτι... βρετανικό; αναρωτήθηκε η πρώην υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά μιλώντας Στο Κόκκινο και την Ευγενία Λουπάκη.


Η πρόταση για «δανεισμό» έρχεται πάντα από τους Βρετανούς, όχι από εμάς, θύμισε η κ. Ζορμπά, «είναι πολλοί οι πρωθυπουργοί και οι υπουργοί Πολιτισμού που το έχουν πει, είναι σταθερή εθνική στάση, με προβληματισμό, επιστημονικό βάθος και παίρνοντας υπόψιν την UNESCO και τα διεθνή φόρα».

Κατά συνέπεια, εάν οι θέσεις Μητσοτάκη περί… δανεισμού των κλεμένων αποτελούν αλλαγή στρατηγικής της Ελλάδα «πρέπει να μας το πουν, όχι με δηλώσεις του τύπου “Μπόρις στείλ’ τα μου γιατί τα θέλω για την Επανάσταση”, αλλά με μία σοβαρή τοποθέτηση και επιχειρηματολογία, να καταλάβουμε όλοι τι συντείνει στο να αλλάξει η εθνική στρατηγική».

Εξάλλου, για τις θέσεις της υπουργού Πολιτισμού ότι… έχουμε περισσότερα αρχαία από όσα μπορούμε να εκθέσουμε και άρα θα πρέπει να τα στείλουμε έξω, η κ. Ζορμπά είπε χαρακτηριστικά «τότε να τα στείλουμε τα αρχαία μας στο Εμπορικό Επιμελητήριο, να κάνει εξαγωγές».«Είναι μία αντίληψη του Πολιτισμού ως οικονομικό εργαλείο που δεν την διατυπώνουν ούτε οι φιλελεύθεροι στα διεθνή συνέδρια … μιλούν για δημιουργική οικονομία, αξιοποίηση, προστιθέμενη αξία, αλλά ποτέ για “εργαλείο οικονομικό” ως προς τον Πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά. Έχουμε ξεφύγει…», συνέχισε η ίδια.

Σχολιάζοντας εξάλλου αντίστοιχες επικοινωνιακές πρακτικές όταν η κυβέρνηση Σαμαρά τέλος του 2014 είχε φέρει στην Αθήνα την δικηγόρο Αμάλ Αλαμουντίν, μαζί με τον σύζυγό της Τζ. Κλούνεϊ, για την διεκδίκηση των γλυπτών του Παρθενώνα, η κ. Ζορμπά σημείωσε ότι «το υπουργείο Πολιτισμού “πολιορκείται” από μεγάλα δικηγορικά γραφεία από παλιά, γιατί βλέπουν ένα λαμπρό πεδίο δόξας και πάρα πολλά χρήματα … ο χορηγός που ποτέ δεν κατονομάστηκε είχε δώσει μερικά εκατομμύρια» στην συγκεκριμένη περίπτωση. Αυτή η υπόθεση, που απαιτεί άλλους χειρισμούς και πολιτιστική διπλωματία, μετατρέπεται σε ένα θέαμα προς τέρψη και σπέκουλα … στο βωμό της θεαματικότητας και της “αποτελεσματικότητας” θυσιάζονται διάφορα … το επόμενο διάστημα θα δούμε εάν πρόκειται για αλλαγή στρατηγικής ή μία κουβέντα που θα προσπαθήσουν να ξεχαστεί.


Η ίδια τόνισε ότι στην πράξη το να προχωρήσει η «ιδέα» Μητσοτάκη περί δανεισμού είναι δύσκολο, καθώς απαιτείται μία πολύ σοβαρή θεμελίωση, νομική, θεσμική, αρχαιολογική και θύμισε ότι «τον Μάιο του 2018 η σύσταση που υιοθέτησε η UNESCO για πρώτη φορά αναγνωρίζει τις ιστορικές, πολιτιστικές, νομικές και ηθικές διαστάσεις του ζητήματος της επιστροφής των γλυπτών».

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη φαίνεται να κάνει συνεχώς «πραξικοπήματα», όπως είπε χαρακτηριστικά, «αλλά θα τον πληρώσει τον λογαριασμό … στην συγκεκριμένη περίπτωση … θα χρειαστεί να υπογράψει συμφωνητικό … η υπογραφή κάτω από το “αναγνωρίζω την κυριότητα” … θα είναι θρυαλλίδα».

Υπογράμμισε στην ίδια κατεύθυνση την δήλωση Παντερμαλή, του προέδρου του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, «που ήταν πάρα πολύ προσεκτικός και είπε ότι εμείς αυτά που λείπουν τα έχουμε αντικαταστήσει με αντίγραφα -όταν γυρίσουν πίσω οριστικά, θα τα αντικαταστήσουμε με τα γνήσια».

Μάλιστα, ανέφερε ότι «το Μουσείο της Ακρόπολης και ο κ. Παντερμαλής είχαν πάρει πολλές πρωτοβουλίες» ακόμη στην κατεύθυνση της διεκδίκησης των γλυπτών του Παρθενώνα, όπως «πέρυσι που κάλεσαν Τούρκους ειδικούς που εξετάζουν τα φιρμάνια, σε σχέση με τον Έλγιν. Δουλεύουν σε πολλά επίπεδα, δεν είναι “Μπόρις, αγαπημένε φίλε, φέρ’ τα πίσω δανεικά”»…




 ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την περιήγησή σας. Περισσότερες πληροφορίες Κλείσιμο