ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | Τετάρτη, 11 Σεπτεμβρίου 2019

«Πάντα φταίνε οι αρχαιολόγοι; Πολύ εύκολο, ο κόσμος δεν το πιστεύει πια»


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

 

 

 

Ακούσε τώρα Live

Ειδήσεις - Ενημέρωση - Πολιτισμός

«Πάντα φταίνε οι αρχαιολόγοι; Πολύ εύκολο, ο κόσμος δεν το πιστεύει πια»

Οι πιέσεις εργολάβων έβαλαν φρένο στο μετρό Θεσσαλονίκης που «έτρεχε» για παράδοση το 2020-2021 με εγκεκριμένη μελέτη και ΥΑ σε εφαρμογή, ο Κ. Μητσοτάκης πρότεινε μετακίνηση αρχαίων χωρίς μελέτη και διαβούλευση με τους αρχαιολόγους, με καθυστέρηση 3 ετών, τεράστιο κόστος για το Δημόσιο και τους Θεσσαλονικείς, είπε η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων Στο Κόκκινο και την Ευγενία Λουπάκη. «Ο κόσμος καταλαβαίνει και ξεσηκώνεται και αυτά που είναι άδικα τα παίρνουν πίσω», όπως τόνισε.


«Για το μετρό οι συνάδελφοί μας έχουν κάνει μεγάλο αγώνα, να αντιμετωπίσουν το έργο χωρίς να επιβαρύνεται η πόλη, αλλά δυστυχώς υπάρχουν κάποιοι που για άλλους λόγους -και φάνηκε τώρα πια- θέλουν να ρίχνουν τις ευθύνες στους αρχαιολόγους για τις καθυστερήσεις», είπε η κ. Μαρκέτου.

Σε τεχνικό επίπεδο, η ίδια τόνισε ότι «δεν ξηλώνεται, δεν "σηκώνεται"», όπως λένε κάποιοι το σύνολο των αρχαίων που βρίσκονται στον συγκεκριμένο χώρο, παρά τα όσα λένε για μεταφορά «σε μία Disneyland που ετοιμάζεται στο στρατόπεδο Παύλου Μελά ... μιλάμε για δρόμο με μαρμάρινες πλάκες, κράσπεδα, στυλοβάτες που στήριζαν στοές, υποστρώματα ... είναι μνημείο μαζί με το περιβάλλον του ... είναι αμαξητή οδός που ξεκινάει από τον 3ο και 1ο αιώνα π.Χ., η Decumanus Maximus (σ.τ.σ. κεντρική λεωφόρος που κυριαρχεί στην ρωμαϊκή πολεοδομία) των Βυζαντινών, μέχρι τον 7ο αιώνα μ.Χ. και συνεχίζεται και επί Τουρκοκρατίας και συνεχίζεται και σήμερα, η σημερινή Εγνατία. Είναι ένα σταυροδρόμι, που δεν μπορεί να "σηκωθεί"».

Αναφέρθηκε επίσης και στην σχετική μελέτη που δόθηκε σήμερα στην δημοσιότητα για το θέμα, «έχουμε την εγκεκριμένη μελέτη, έχουμε υπουργική απόφαση από το 2017 που ήδη έχει ξεκινήσει η εφαρμογή της, έχουν ξοδευτεί χρήματα».

Η κ. Μαρκέτου επανέλαβε ότι δεν είχαν κληθεί οι αρχαιολόγοι στην σύσκεψη που έγινε για το θέμα, «έγινε ερήμην, για εμάς χωρίς εμάς», όπως είπε χαρακτηριστικά, ενώ «μας κατηγόρησαν ότι είμαστε "κάτι σαν παπάδες", λίγο... περίεργα ελληνικά ... ο νέος πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Ταχιάος, που φαίνεται μας γνωρίζει πολύ καλά... η κ. Ντόρα Μπακογιάννη που υπήρξε και υπουργός Πολιτισμού και δεν έπρεπε να το πει αυτό ... και ένας... Καραμανλής καινούργιος βουλευτής». Η κ. Μαρκέτου προανήγγειλε μάλιστα ανακοίνωση από το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων για το θέμα.

Σε άλλο σημείο συνέχισε σημειώνοντας ότι «αποφασίστηκε λοιπόν η αποκόλληση του μνημείου ερήμην μας ... χωρίς μελέτη. Θέλουμε να δούμε την μελέτη, να μας πουν ποια είναι, πώς εγκρίθηκε, από πού ή πώς θα εγκριθεί ερήμην των ειδικών και του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, πόσα θα κοστίσει σε χρόνο και σε χρήμα».
Η κ. Μαρκέτου σημείωσε ότι οι αντιδράσεις δεν περιορίζονται μόνο στην Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα και «είναι αμφίβολο το πού θα πάει αυτό το μνημείο, αν θα πάει και πώς θα πάει, έχει ξεσηκωθεί η κοινή γνώμη και διεθνώς ... όπου έχουν βρεθεί τέτοια τετράπυλα, σταυροδρόμια ... πουθενά δεν έχουν "σηκωθεί" ... όπως στην Ρόδο, την Κω, ή την Ρώμη όπου δεν άφησαν οι πολίτες να "σηκωθεί"».

Η πρόταση αυτή «έγινε από τον πρωθυπουργό», κατά την ίδια, η υπουργός Πολιτισμού «κ. Μενδώνη δεν μας είπε ποτέ ότι σκόπευε να κάνει κάτι τέτοιο», ενώ στο υπουργείο «η Γενική Διεύθυνση το δεν γνώριζε, κανείς δεν γνώριζε, δεν νομίζω ότι συζητήθηκε ποτέ με τους αρμόδιους, είναι καθαρά "κυβερνητικό" ... θέλουν να δικαιολογήσουν την παράταση ενός έργου που περιμέναμε να ολοκληρωθεί μέσα στο 2020 ... και ξαφνικά μιλάμε για το 2023».

«Πάντα αυτοί που φταίνε είναι οι αρχαιολόγοι, πολύ εύκολο, αλλά ο κόσμος δεν το πιστεύει πια, αυτή είναι η νίκη μας… Μας έχουν κατηγορήσει για όλες τις επενδύσεις, αυτές που δεν έγιναν, αυτές που λένε ότι θα γίνουν … αλλά εμείς έχουμε αποδείξει ότι κάνουμε ό,τι μπορούμε για να γίνουν γρήγορα … και στο μετρό Θεσσαλονίκης ειδικά οι αρχαιολόγοι έχουν κάνει τεράστιες προσπάθειες, δουλεύουν βράδυ, μέρα-νύχτα, κάτω από πολύ κακές συνθήκες…», τόνισε η κ. Μαρκέτου. «Κάποια στιγμή ο κόσμος καταλαβαίνει και όταν καταλάβει και ξεσηκώνεται, αυτά που είναι άδικα τα παίρνουν πίσω ... πίεζαν οι εργολάβοι για να γίνει αυτό».

Χαρακτήρισε εξάλλου «απαράδεκτη για την Ιστορία και τα μνημεία της Μακεδονίας» αυτή την κίνηση, «από ανθρώπους που ενώ μιλούσαν για την Μακεδονία, πάλευαν και έβγαιναν στους δρόμους και τώρα λένε να ξηλώσουμε το Βυζάντιο».




 ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την περιήγησή σας. Περισσότερες πληροφορίες Κλείσιμο