Τώρα στο κόκκινο 105,5 fm – «Έτσι έχουν τα πράγματα» - Α Μέρος, Νίκος Σβέρκος search


ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | Πέμπτη, 30 Μαΐου 2019

Ο Έλτον Τζον, ο Μπουνιουέλ και η Κύπρος


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

 

 

 

Ακούσε τώρα Live

«Έτσι έχουν τα πράγματα» - Α Μέρος, Νίκος Σβέρκος

Ο Έλτον Τζον, ο Μπουνιουέλ και η Κύπρος

Στράτος Κερσανίδης - Καθόλου αδιάφορη δεν είναι η τρέχουσα κινηματογραφική εβδομάδα, τελευταία του Μαΐου και η πρώτη του Ιουνίου.


Το θαυμάσιο μιούζικαλ για τα πρώτα βήματα στην καριέρα του Έλντον Τζον, «Rocketman», του Ντέξτερ Φλέτσερ, θα γοητεύσει όχι μόνον τους λάτρεις του διάσημου άγγλου μουσικού αλλά και όσου αγαπούν καλό σινεμά.

Και κοντά του έρχεται η επανέκδοση του αριστουργήματος «Τριστάνα», που σκηνοθέτησε το 1970 ο Λουίς Μπονιουέλ, μια ταινία αλληγορική με στόχο τη σήψη της αριστοκρατίας αλλά κι του δικτατορικού καθεστώτος του στρατηγού Φράνκο.

Κι ακόμη προβάλλεται η υπέροχη κωμωδία «Αναζητώντας τον Χέντριξ», του Μάριου Πιπερίδη, μια διαφορετική ματιά στο κυπριακό πρόβλημα και στον παραλογισμό των συνόρων.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως έχει και το θρίλερ του Νάτσο Ρουιπέρεζ «Αποκαλύψεις», το οποίο στο επίκεντρό του έχει την εμπορία ανθρώπων στην Ευρώπη της σύγχρονης εποχής.  

Προβάλλονται επίσης η αμερικανική κομεντί «Όνειρα σε ψηλοτάκουνες γόβες» της Αν Φλέτσερ, η ταινία τρόμου «Μα», του Τέιτ Τέιλορ και ο «Γκοτζίλα ΙΙ: Ο βασιλιάς των τεράτων» του Μάικλ Ντόχερτι.

 

ROCKETMAN

Σκηνοθεσία: Ντέξτερ Φλέτσερ 
Πρωταγωνιστούν: Τάρον Έγκερτον, Τζέιμι Μπελ, Ρίτσαρντ Μάντεν, Τζέμα Τζόουνς, Μπράις Ντάλας Χάουαρντ 

 

Ο Ρέτζιναλντ Κένεθ Ντουάιτ, γεννήθηκε στις 25 Μαρτίου 1947 στο Πίνερ του Λονδίνου. Από τα 3 του χρόνια άρχισε να παίζει πιάνο εξ ακοής και στα 11 του μπήκε στη Βασιλική Μουσική Ακαδημία! Στα 16 του ήταν ήδη επαγγελματίας αφού έπαιζε πιάνο και τραγουδούσε σε παμπ.  Σήμερα, ο Ρέτζιναλντ είναι 72 ετών και είναι γνωστός εδώ και κάμποσες δεκαετίες ως, Έλτον Τζον.

Στο θαυμάσιο αυτό μιούζικαλ ο Φλέτσερ παρακολουθεί τα πρώτα χρόνια της πορείας του μεγάλου αυτού μουσικού. Από το πώς εκείνο το ταλαντούχο αγόρι που έπαιζε με μαεστρία τα πλήκτρα του πιάνου ξεδιπλώθηκε και έφτασε να γίνει ένας από τους πλέον εμβληματικούς σταρ στο χώρο της μουσικής. Αλλά και ένας άνθρωπος με έντονη προσωπικότητα.

«Η ιστορία καλύπτει τη ζωή μου από όταν ήμουν παιδί, πριν από το 1960 μέχρι το 1990, όταν ήμουν σε κλινική απεξάρτησης», λέει ο Έλτον Τζον. «Αφορά τη ζωή μου όταν άρχισα να γίνομαι διάσημος. Ήταν μια υπέροχη και σουρεαλιστική περίοδος κι έτσι ήθελα να είναι και η ταινία»

 

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΧΕΝΤΡΙΞ

Σκηνοθεσία: Μάριος Πιπερίδης
Πρωταγωνιστούν: Αδάμ Μπουσδούκος, Βίκυ Παπαδοπούλου, Φατίχ Αλ, Οζγκούρ Καραντενίζ, Γιάννης Κόκκινος, Βαλεντίνος Κόκκινος, Τόνι Δημητρίου, Κωνσταντίνος Τσιώλης, Γεωργία Κωνσταντίνου

 

Το 1974, όταν έγινε η τουρκική εισβολή στην Κύπρο, η Λευκωσία χωρίστηκε στα δύο. Σήμερα, 45 χρόνια μετά, η κυπριακή πρωτεύουσα παραμένει η τελευταία χωρισμένη πόλη στον κόσμο, κατάλοιπο της ανθρώπινης παράνοιας που γεννά το σοβινιστικό μίσος. Κι όμως, υπάρχουν άνθρωποι και από τις δύο πλευρές της Πράσινης Γραμμής οι οποίοι θέλουν να ζήσουν μαζί, ειρηνικά και να κυκλοφορούν ελεύθερα και από τις δύο πλευρές.

Το Κυπριακό παραμένει μια ανοιχτή πληγή στο σώμα της Κύπρου και στις καρδιές των κατοίκων του νησιού και ένα διαρκές πρόβλημα στις σχέσεις της Ελλάδας με την Τουρκία. Και με αυτό το θέμα, δηλαδή με τη χωρισμένη Λευκωσία και με τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει αυτός στη ζωή των ανθρώπων, ασχολείται η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας του Μάριου Πιπερίδη, «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ», η οποία συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Μόνο που ο Πιπερίδης βλέπει το όλο ζήτημα με μια τελείως διαφορετική ματιά.

Κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας είναι ο Γιάννης, ένας νέος άνδρας ο οποίος σχεδιάζει να φύγει από την Κύπρο σε μερικές μέρες. Στο μεταξύ χρωστά λεφτά σε κάποιους ύποπτους τύπους αλλά και πέντε ενοίκια. Και ενώ προετοιμάζει το ταξίδι του και προσπαθεί να βρει λύση στα προβλήματά του, ένα νέο πρόβλημα έρχεται να προστεθεί στα ήδη υπάρχοντα. Μια μέρα ενώ βολτάρει με τον σκύλο του τον Τζίμι, εκείνος το σκάει, περνά τη Νεκρή Ζώνη και βρίσκεται από την άλλη πλευρά της Πράσινης Γραμμής, στην κατεχόμενη Λευκωσία! Έτσι αναγκάζεται να περάσει κι αυτός από την άλλη πλευρά για να τον αναζητήσει. Τον βρίσκει και παίρνουν το δρόμο για να επιστρέψουν στο σπίτι. Αλλά στην επιστροφή τον περιμένει ένα αναπάντεχο πρόβλημα. Ενώ κανείς δε ζητά διαβατήριο, οι Ελληνοκύπριοι δεν του επιτρέπουν να περάσει τον Τζίμι στην Ελληνοκυπριακή πλευρά επειδή απαγορεύεται να εισέρχονται ζώα από το Βορά στο Νότο. Έτσι αναγκάζεται να ζητήσει τη βοήθεια ενός Τουρκοκύπριου ο οποίος θα τον συστήσει σε κάποιον λαθρέμπορο για να περάσει παράνομα τον Τζίμι από τα κατεχόμενα στην ελεύθερη Κύπρο. Μεγάλο μπλέξιμο!

Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ταινία η οποία την βλέπει κανείς με τέτοια ευχαρίστηση που δεν καταλαβαίνει πως περνά η ώρα. Βασισμένη σε ένα πολύ έξυπνο και δεμένο σενάριο και μια σκηνοθεσία σφιχτή, χωρίς να κάνει κοιλιά ούτε στιγμή αποτελεί αυτό που αποκαλούμε ‘σινεμά με τα όλα του’. Η ταινία έχει δράση, ανατροπές, χιούμορ, πολύ καλές ερμηνείες, ωραίο φινάλε. Αλλά δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό. Γιατί όλο το ‘ζουμί’ είναι η ιδιαίτερη ματιά του σκηνοθέτη επάνω στο Κυπριακό.  Ο παραλογισμός των συνόρων, η βαρβαρότητα της κατοχής και το πώς επηρεάζονται οι ζωές των ανθρώπων και από τις δύο πλευρές. Αφήστε δε που δεν αφήνει στο απυρόβλητο ούτε τις παγιωμένες ιδέες που έχουν τόσο οι μεν όσο και οι δε για τους «άλλους». Που όμως, όταν έρθουν σε επαφή, όλα αυτά αμβλύνονται, σχεδόν εξαφανίζονται και αρχίζει να αποκαθίσταται η ανθρώπινη επαφή.

Υπέροχη ταινία στην οποία πρωταγωνιστεί ο Αδάμ Μπουσδούκος, τον οποίο γνωρίζουμε από τις ταινίες του Φατίχ Ακίν.

Ο ίδιος ο Μπουσδούκος, σ συνέντευξη που παραχώρησε στην Μερόπη Μωυσέως για την κυπριακή εφημερίδα «Πολίτης», λέει: «Αισθάνομαι περισσότερο Έλληνας, αλλά στη Γερμανία γεννήθηκα, μιλάω τα γερμανικά καλύτερα από τα ελληνικά. Στη Γερμανία αισθάνομαι σπίτι μου (…)Η αλήθεια είναι ότι όλα τα μέλη της παρέας μου ήταν ξένοι. Και ήμασταν πάντα μαζί: Τούρκοι, Γιουγκοσλάβοι, Ιταλοί, Έλληνες. Αλλά πιο πολύ Τούρκοι. Οι καλύτεροί μου φίλοι ήταν Τούρκοι. Αλλά μεγαλώσαμε, πώς να σ’ το πω, ήμασταν πάντα δεύτερης κατηγορίας άνθρωποι. Όπως παθαίνουν σήμερα οι πρόσφυγες (…)Κατάλαβα νωρίς πως αν χωρίσεις δύο λαούς και ο ένας δεν ξέρει τίποτα για τον άλλον, φυσικά θα μάθουν αυτά που μας μαθαίνουν και ξεκινά κι ένα μίσος μεταξύ τους. Γι’ αυτό το πιο βασικό είναι να γνωρίσει ο ένας τον άλλον και να καταλάβουν ότι υπάρχουν πιο πολλά κοινά παρά πράγματα που τους χωρίζουν. Και στην Κύπρο ξέρω ότι παλιά ζούσαν οι άνθρωποι μαζί και γιόρταζαν ο ένας με τις γιορτές του άλλου». 

 

ΤΡΙΣΤΑΝΑ

TRISTANA

Σκηνοθεσία: Λουίς Μπουνιουέλ 
Πρωταγωνιστούν: Κατρίν Ντενέβ, Αντόνιο Κάσας, Βισέντε Σολέρ, Καντίντα Λοσάντα, Κατρίν Ντενέβ, Λόλα Γκάος, Μαίρη Παζ Ποντάλ, Τζίσους Φερνάντεζ, Φερνάντο Ρέι, Φερνάντο Σεμπριάν, Φράνκο Νέρο, Χοακίν Παμπλόνα, Χοζέ Μαρία Καφαρέλ, Χοσέ Κάλβο

 

Ο Λουίς Μπουνιουέλ, ο μεγάλος αυτός ισπανός σκηνοθέτης, ο οποίος έχει αποκληθεί και «πατέρας του σουρεαλιστικού σινεμά», γύρισε την «Τριστάνα» (Tristana), το 1970. Η ταινία είχε προταθεί το 1971 για το ξενόγλωσσο Όσκαρ το απονεμήθηκε στην ταινία «Ο κήπος των Φίντζι Κοντίνι», του Βιτόριο ντε Σίκα.

Βέβαια εδώ να σημειώσουμε πως η συγκεκριμένη ταινία ξεφεύγει κάπως από τη σουρεαλιστική ματιά του σκηνοθέτη καθώς διαθέτει ένα κατανοητό και βατό σενάριο. Παρόλα αυτά δεν απουσιάζου οι συμβολισμοί και οι αλληγορίες.

Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μπενίτο Πέρεζ Γκάλντος, η ταινία αφηγείται την ιστορία της Τριστάνα, μια 17χρονης κοπέλας η οποία ζει στο Τολέδο τη δεκαετία του 1920. Όταν πεθαίνει η μητέρα της, η Τριστάνα μένει μόνη κι απροστάτευτη και δυσκολεύεται να επιβιώσει. Τότε αναλαμβάνει την κηδεμονία της ένας πλούσιος ηλικιωμένος άνδρας ο Δον Λόπε ο οποίος την προστατεύει και της σώζει κυριολεκτικά τη ζωή. Και ενώ γίνεται αληθινός πατέρας σε λίγο η συμπεριφορά του αλλάξει και θα οδηγήσει την Τριστάνα στο κρεβάτι του. Η κοπέλα υπομένει την κατάσταση και προσπαθεί να κρύψει το μίσος της μέχρις ότου γνωρίσει και ερωτευτεί έναν νεαρό ζωγράφο. Τότε εγκαταλείπει τον πατέρα-σύζυγό της και φεύγει με τον αγαπημένο της σε άλλη πόλη. Όμως η ευτυχία της Τριστάνα θα διαρκέσει μόνον δύο χρόνια καθώς αρρωσταίνει βαριά με όγκο στο πόδι κι έτσι αποφασίζει να επιστρέψει στο Τολέδο. Η κατάστασή της χειροτερεύει και οι γιατροί αποφασίζουν να την ακρωτηριάσουν για να της σώσουν τη ζωή. Τώρα πλέον η Τριστάνα είναι απόλυτα εξαρτώμενη από τον Δον Λόπε. Αλλά κι εκείνος, ηλικιωμένος καθώς είναι, θα αρρωστήσει και η Τριστάνα εντελώς ασυγκίνητη και ψυχρή θα τον αφήσει να πεθάνει.

Ο Μπουνιουέλ στέκεται περίπου ως παρατηρητής του ήρωές τους. Δεν παίρνει θέση αλλά ουσιαστικά, για μια ακόμη φορά όπως το συνηθίζει, παρατηρεί και μέσω της παρατήρησης αναδεικνύει τις αρρωστημένες σχέσεις της ξεπεσμένης αριστοκρατίας και της αστικής τάξης. Οι ήρωές του αντιπροσωπευόταν αυτόν τον χωρίς ηθική κόσμο στον οποίο κυριαρχούν τα αρρωστημένα πάθη και ο ανταγωνισμός.

Επί πλέον η ταινία αποτελεί μια ξεκάθαρη αλληγορία κατά της δικτατορίας του στρατηγού Φράνκο αλλά και μια φεμινιστική αντίληψη η οποία βγαίνει από τη συμπεριφορά της κεντρικής ηρωίδας. Ο Μπουνιουέλ αλλάζει το χαρακτήρα της Τριστάνα σε σχέση με το βιβλίο του Μπενίτο Πέρεζ Γκάλντος και τη μετατρέπει από μια υπάκουη νοικοκυρά σε μια γυναίκα η οποία αγωνίζεται για τα δικαιώματά της εναντίον μιας ανδροκρατικής κοινωνίας.

Όσο για το Δον Λόπε, τον άθεο, αντισυμβατικό ξεπεσμένο αριστοκράτη, ο οποίος φιλοσοφεί υπέρ της εργατικής τάξης χωρίς όμως να κάνει τίποτε, αντιπροσωπεύει τη σήψη της αριστοκρατίας και του καθεστώτος.

 

ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ

EL DESENTIERRO

Σκηνοθεσία: Νάτσο Ρουιπέρεζ 
Πρωταγωνιστούν: Λεονάρντο Σμπαράλια, Χαν Κορνέτ, Μίτσελ Νόερ, Άνα Τορέντ, Τζιελένα Τζοβανόβα

 

Ο Ζόρντι επιστρέφει από την Αργεντινή για να παρευρεθεί στην κηδεία ενός θείου του  υπουργού. Όμως η ξαφνική εμφάνιση της Βέρας, μιας κοπέλας από την Αλβανία στην μικρή πόλη που γεννήθηκε, γίνεται η αιτία να διερευνήσει το παρελθόν του πατέρα του, Πάου, τον οποίο θεωρεί νεκρό. Και αυτό επειδή ενώ ήξερε πως η Βέρα είχε σκοτωθεί μαζί με τον πατέρα του σε ατύχημα, αυτή εμφανίζεται ολοζώντανη μπροστά του. Ανακαλύπτοντας λοιπόν πως ο πατέρας του δεν είναι θαμμένος στο νεκροταφείο του χωριού  αποφασίζει να μάθει τι έχει συμβεί. Στην έρευνα θα τον βοηθήσει ο ξάδελφός του Ντιέγκο, ο οποίος είναι γιος του υπουργού που έχει πεθάνει. Οι δυο τους θα μάθουν πως ο Πάου το είχε σκάσει από τη χώρα μαζί με την Τιράνα, τη μητέρα της Βέρας. Κι αυτό επειδή ήθελε να βοηθήσει τη γυναίκα να γλυτώσει από τα νύχια των διακινητών ανθρώπων οι οποίοι την είχαν εξαναγκάσει να οδηγηθεί στην πορνεία.

Εξαιρετικό θρίλερ στον πυρήνα του οποίου βρίσκεται η σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα στην Ευρώπη. 

 

ΜΑ

Σκηνοθεσία: Τέιτ Τέιλορ  
Πρωταγωνιστούν: Οκτάβια Σπένσερ, Τζούλιετ Λιούις, Νταιάνα Σίλβερς, Λουκ Έβανς, ΜακΚέιλι Μίλερ      

 

Η Σου Αν ζει ήσυχα στο Οχάιο. Μια μέρα που η Μάγκι, μια έφηβη κοπέλα της ζητά να αγοράσει αλκοόλ για εκείνη και την παρέα της, η Σου Αν, της προτείνει να πιουν και να διασκεδάσουν στο υπόγειο του σπιτιού της ώστε να είναι πιο ασφαλείς. Μόνο που γυναίκα βάζει μερικούς κανόνες γι’ αυτό. Πρέπει ένα από τα απιδιά να παραμείνει νηφάλιο, απαγορεύεται να βλασφημούν, απαγορεύεται να ανεβούν στον επάνω όροφο και τέλος, να την αποκαλούν Μα. Σιγά-σιγά όμως όλα αυτά θα μετατραπούν σε εφιάλτη.

 

ΟΝΕΙΡΑ ΣΕ ΨΗΛΟΤΑΚΟΥΝΕΣ ΓΟΒΕΣ

DUMPLIN

Σκηνοθεσία: Αν Φλέτσερ
Πρωταγωνιστούν: Τζένιφερ Άνιστον, Ντάνιελ Μακντόναλντ, Οντέγια Ρας, Ντόουβ Κάμερον

 

Η Γουίλ είναι μια παχουλή έφηβη η οποία θέλει να ακολουθήσει τα χνάρια της μητέρας της η οποία είχε ανακηρυχθεί Βασίλισσα της Ομορφιάς. Αποφασισμένη να το κάνει  εναντιώνεται στη  “δικτατορία” των σημερινών προτύπων ομορφιάς και δηλώνει συμμετοχή στα τοπικά καλλιστεία. Η πράξη της θα βρει κι άλλες μιμήτριες με αποτέλεσμα πολλές ακόμη κοπέλες να κάνουν το ίδιο. Μέσα από αυτό η Γουίλ θα ανακαλύψει την αληθινή φιλιά αλλά και την πραγματική ομορφιά. 

 

ΓΚΟΤΖΙΛΑ ΙΙ: Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΤΕΡΑΤΩΝ

GODZILA: KING OF THE MONTERS

Σκηνοθεσία: Μάικλ Ντόχερτι 
Πρωταγωνιστούν: Βέρα Φαρμίγκα, Κάιλ Τσάντλερ, Σάλι Χόκινς, Κεν Γουατανάμπε, Μίλι Μπόμπι Μπράουν, Τσαρλς Ντανς, Ζανγκ Ζιγί, Μπράντλεϊ Γουίτφορντ, Τόμας Μίντλντιτς, Αΐσα Χιντς

 

Μια ομάδα ζωολόγων θα βρεθεί αντιμέτωπη με κάτι εντυπωσιακό. Πρόκειται για τη σύγκρουση ανάμεσα σε αρχαία μυθικά τέρατα που αγωνίζονται για το πιο θα κυριαρχήσει στον κόσμο.  Ανάμεσά τους είναι και ο Γκοτζίλα ο οποίος συγκρούεται με τη Μόθρα, τον Ρόνταν αλλά και τον τρικέφαλο Γκιντόρα!

«Ο Γκοτζίλα έχει μυθική διάσταση» λέει ο σκηνοθέτης. «Οι ταινίες του είναι επικές, απολαυστικές, αλλά κάτω από το χάος και την καταστροφή, οι ταινίες αυτές είναι αλληγορικές. Έτσι τον επινόησαν και τον απεικόνισαν οι Ιάπωνες και νομίζω ότι είναι ένας από τους λόγους που ο Γκοτζίλα έχει αντέξει τόσα χρόνια».

 

 

 

 




 ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ