ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | Παρασκευή, 28 Ιουνίου 2019

Κοινωνία και πολιτική


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

 

 

 

Ακούσε τώρα Live

«Μια μέρα σαν σήμερα», Γιάννης Ανδρουλιδάκης

Κοινωνία και πολιτική

Στράτος Κερσανίδης - Τελευταία εβδομάδα πριν από τις κρίσιμες εκλογές της 7ης Ιουλίου και μερικές από τις νέες ταινίες έχουν έντονη κοινωνική και πολιτική χροιά.


Πρώτη από όλες η ταινία του Λουί – Ζουλιέν Πετί, «Οι αόρατες», η οποία αν και κωμωδία αφηγείται τον αγώνα μιας ομάδας κοινωνικών λειτουργών να μην κλείσει το κέντρο υποδοχής αστέγων γυναικών της περιοχής που έχει αποφασίσει ο δήμος.  

Ο Αρμάντο Μπο με «Το ένστικτο της ζωής», αφηγείται τη δική του εκδοχή για το πώς ο καπιταλισμός βλέπει τις ανθρώπινες ανάγκες μέσα από την ιστορία ενός άνδρα ο οποίος αναζητά μόσχευμα για να κάνει μεταμόσχευση νερού.

Ο Πάμπλο Τραπέρο, στην ταινία «Η έπαυλη με τα μυστικά», αφηγείται ένα οικογενειακό δράμα σε άμεση σύνδεση με τη δικτατορία στην ΣΑργεντινή η οποία σημάδεψε τα μέλη της οικογένειας όπως ολόκληρο το σώμα της αργεντίνικης κοινωνίας.

Όσο για την ιταλική κωμωδία του Φραντσίσκο Μικιτσέ, «Κόλπο γκρόσο» θα μπορούσαμε και σε αυτήν την περίπτωση να μιλήσουμε για ταινία με έντονο το κοινωνικό στοιχείο αφού οι πρωταγωνιστές, ένα ερωτευμένο παράνομο ζευγάρι αδυνατεί να ζήσει τον έρωτά του εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.

Ο Ντάνι Μπόιλ, σκηνοθετεί μια ιδιαίτερα έξυπνη ταινία, με τίτλο «Yesterday». Είναι η ιστορία ενός νεαρού μουσικού του οποίου η καριέρα απογειώνεται όταν αρχίζει να ερμηνεύει τραγούδια των Μπιτλς. Κι αυτό συμβαίνει επειδή μετά από ένα μπλακ άουτ, έχει σβηστεί από τη συλλογική μνήμη των ανθρώπων η ύπαρξη και η μουσική του διάσημου συγκροτήματος!     

Τέλος, ο Γκάρι Ντάουμπερμαν υπογράφει την 3η συνέχεια των ταινιών τρόμου με τη δαιμονική κούκλα Άναμπελ, με τον τίτλο «Annabelle home coming».

Έχουμε όμως και δυο εξαιρετικές ταινίες οι οποίες γυρίστηκαν το 1969 στην Ιαπωνία η πρώτη και στη Γαλλία η δεύτερη.

Πρόκειται για την εμβληματική στο χώρο του γιαπωνέζικου queer κινηματογράφου ταινία «Η πένθιμη παρέλαση των ρόδων», του Τόσιο Ματσουμότο και την «Πισίνα» του Ζαν Ντερέ, ένα αστυνομικό φιλμ το οποίο είχε θεωρηθεί πού τολμηρό στην εποχή του λόγω του έντονου ερωτισμού.

Αλλά η κινηματογραφική εβδομάδα περιλαμβάνει ακόμη μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ταινία από τα παλιά. Είναι η «Πρόσκληση σε γεύμα από έναν υποψήφιο δολοφόνο» αστυνομική κωμωδία μυστηρίου του Ρόμπερτ Μουρ, που γυρίστηκε το 1976.    

 

ΟΙ ΑΟΡΑΤΕΣ

INVISIBLES

 

Σκηνοθεσία: Λουί-Ζουλιέν Πετί

Πρωταγωνιστούν:Οντρέ Λαμί, Κορίν Μασιέρο, Νοεμί Λόβσι, Ντέμπορα Λουκουμόεβα, Σάρα Σούκο, Πάμπλο Πόλι

 

Μετά από απόφαση του δήμου ένα κέντρο υποδοχής για άστεγες γυναίκες πρόκειται να κλείσει κι αυτό πρέπει να γίνει μέσα σε τρεις μήνες! Σε αυτό το χρονικό διάστημα οι κοινωνικοί λειτουργοί πρέπει να καταφέρουν να επανεντάξουν στην κοινωνία τις άστεγες που έχουν υπό τη μέριμνά τους. Για να τα καταφέρουν θα χρησιμοποιήσου κάθε μέσο νόμιμο ή και… λιγότερο νόμιμο! Ο σκοπός είναι ιερός, οι γυναίκες αυτές πρέπει να σωθούν και πρέπει η απόφαση να ανασταλεί.

Εξαιρετικά, ενδιαφέρουσα κωμωδία με έντονο κοινωνικό σχόλιο για το τεράστιο πρόβλημα των αστέγων που αντιμετωπίζει η Γαλλία αλλά και ολόκληρη η Ευρώπη.

Στη Γαλλία μάλιστα οι άστεγες γυναίκες αποτελούν το 40% από το σύνολο των αστέγων. Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης, γύρισε την ταινία «Ως φόρο τιμής σε αυτές τις γυναίκες που η κοινωνία τις διέγραψε και σε εκείνες που είναι καθημερινά δίπλα τους να τις στηρίζουν. Οι άστεγες είχαν μια ζωή πριν βρεθούν στους δρόμους και έχουν παλέψει στη ζωή τους δίχως να χάσουν στιγμή την προσωπικότητα, τα όνειρα και την αξιοπρέπειά τους. Κυρίως ήθελα να θίξω το θέμα της επανένταξης των αστέγων που είναι ένα κοινωνικό θέμα υψίστης σημασίας. Να μάθει ο κόσμος πως υπάρχουν οργανισμοί και κέντρα που φροντίζουν τους συνανθρώπους μας που βρέθηκαν στο δρόμο και τους βοηθάνε να διατηρήσουν τη χαρά της ζωής».

 

ΤΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

ANIMAL

Σκηνοθεσία: Αρμάντο Μπο
Πρωταγωνιστούν: Γκιγιέρμο Φραντσέλα, Κάρλα Πίτερσον

 

«Ο καπιταλισμός βασίζεται στην ιδέα ότι όλα είναι δυνατά εάν δουλέψουμε σκληρά, αλλά εδώ βλέπουμε την περίπτωση ενός ανθρώπου που δεν μπορεί να ξοδέψει τα χρήματά του για το μόνο πράγμα που πραγματικά χρειάζεται», λέει ο σκηνοθέτης μιλώντας για την ταινία του.

Κι αυτό το οποίο χρειάζεται ο άνθρωπος, εν προκειμένω ο Αντόνιο, ο ήρωας της ταινίας είναι ένα νεφρό! Του οποίοι η ζωή η οποία αγγίζει την τελειότητα ανατρέπεται. Μια υπέροχη οικογένεια, μια πολύ καλή δουλειά, ένα όμορφο σπίτι αλλά όταν ο ίδιος θα χρειαστεί να κάνει μεταμόσχευση νεφρού ανακαλύπτει πως τίποτε δεν είναι τέλειο και ιδανικό, αφού μόσχευμα δεν υπάρχει και ο μόνος τρόπος για να το αποκτήσει είναι …να το αγοράσει! Έτσι ο Αντόνιο θα βρεθεί αντιμέτωπος ακόμη και με τις ηθικές του αρχές όταν βρίσκεται ένα ζευγάρι που ανταλλάσει το μόσχευμα με ένα σπίτι! Όμως ενώ είναι έτοιμος να συμφωνήσει εκείνοι αλλάζουν διαρκώς τους όρους της συμφωνίας και ενώ κλονίζονται οι σχέσεις του με την οικογένειά του κινδυνεύει και η ίδια του η ζωή. «Η ταινία παίρνει θέση στην ειρωνεία όλων αυτών των πραγμάτων και στην παράνοια του καπιταλιστικού κόσμου που ζούμε», σημειώνει ο Αρμάντο Μπο. Και συνεχίζει: «Η ταινία αναφέρεται, επίσης και στο πως λειτουργούν οι οικογένειες. Πώς η αγάπη ναι μεν υπάρχει, ταυτόχρονα  όμως πρέπει να είσαι εγωιστής και να σκέφτεσαι τον εαυτό σου».

 

Η ΕΠΑΥΛΗ ΜΕ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ

LA QUIETUD

Σκηνοθεσία: Πάμπλο Τραπέρο 
Πρωταγωνιστούν: Μαρτίνα Γκούσμαν, Μπερενίς Μπεζό 

 

Η στρατιωτική δικτατορία του 1976 έχει σημαδέψει βαθιά την κοινωνία της Αργεντινής. Ένα ζήτημα το οποίο έχει απασχολήσει αρκετές φορές και τον κινηματογράφο της χώρας. Έτσι και εδώ βλέπουμε πως τρεις γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με σκοτεινά μυστικά του κοινού τους παρελθόντος στη διάρκεια της δικτατορίας. Αυτό συμβαίνει όταν η Εουτζένια, μετά από χρόνια επιστρέφει στην οικογενειακή έπαυλη με αφορμή την αρρώστια του πατέρα της. Εκεί θα συναντήσει τη μητέρα της και την αδελφή της και μαζί με αυτές θα αναδυθούν όλες εκείνες οι πληγές που παρέμεναν κρυμμένες. Κι αυτό θα γίνει ακόμη πιο έντονο εξαιτίας της ομοιότητας ανάμεσα στην Εουτζένια και την αδελφή της.

Πολύ ενδιαφέρον και δυνατό κοινωνικό δράμα για τις οικογενειακές σχέσεις, τον κόσμο των γυναικών και αυτά που ενώνουν και χωρίζουν τους ανθρώπους.

 

ΚΟΛΠΟ ΓΚΡΟΣΟ

RICCHI DI FANTASIA

Σκηνοθεσία: Φραντσίσκο Μικιτσέ
Πρωταγωνιστούν: Σέρτζιο Καστελίτο, Σαμπρίνα Φερίλι, Βαλέρια Φαμπρίτζι, Ματίλντε Γκιόλι, Αντόνιο Κατάνια, Αντονέλα Ατίλι, Πάολο Καλαμπρέζι

 

Ο Σέρτζιο και η Σαμπρίνα διατηρούν παράνομη σχέση αλλά δεν μπορούν να χωρίσουν και να ζήσουν μαζί επειδή δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα. Μια μέρα, οι φίλοι του Σέρτζιο του κάνουν μια κακόγουστη φάρσα κι αυτός νομίζει πως κέρδισε τζακ ποτ στο λαχείο και έγινε πλούσιος. Έτσι χωρίζει τη γυναίκα του και παίρνει μαζί του τη Σαμπρίνα και τα παιδιά της! Όταν αποκαλύπτεται η αλήθεια δεν μπορεί να κάνει πίσω… Ευχάριστη, καλοκαιρινή ιταλική κωμωδία.

 

YESTERDAY

Σκηνοθεσία: Ντάνι Μπόιλ
Πρωταγωνιστούν: Λίλι Τζέιμς, Άνα ντε Άρμας, Χίμες Πάτελ, Κέιτ Μακίνον, Εντ Σίραν

 

Κάτι περίεργο έχει συμβεί και μετά από ένα μυστηριώδες μπλακ άουτ, ο κόσμος έχει σβήσει από τη συλλογική του μνήμη την ύπαρξη των Μπιτλς! Κανείς δεν τους θυμάται, κανείς δεν ξέρει τη μουσική τους! Αυτήν λοιπόν είναι η έξυπνη ιδέα του Ντάνι Μπόιλ επάνω στην οποία οικοδομεί την ταινία του. Τι γίνεται όμως μετά; Υπάρχει ένας άσημος τραγουδοποιός, ο Τζακ Μάλικ που τα όνειρά του για καριέρα φαίνεται πως ναυαγούν. Όταν όμως αρχίζει να ερμηνεύει τα τραγούδια των Μπιτλς, που κανείς δε θυμάται, η φήμη του εκτοξεύεται. Μόνο που τώρα κινδυνεύει να χάσει την παιδική του φίλη, Έλι, η οποία πάντοτε πίστευε σε αυτόν και τον στήριζε. Ο Τζακ σκέφτεται η αγάπη αξίζει περισσότερο από τη φήμη.

 

ANNABELLE HOME COMING

Σκηνοθεσία: Γκάρι Ντάουμπερμαν
Πρωταγωνιστούν: Πάτρικ Γουίλσον, Βέρα Φαρμίγκα, ΜακΚίνα Γκρέις, Μάντισον Άιζμαν, Κέιτι Σαρίφ

 

Ιδού η τρίτη συνέχεια της σειράς ταινιών τρόμου με πρωταγωνίστρια τη δαιμονική κούκλα Άνναμπελ. ΟΙ δαιμονολόγοι Εντ και Λορέν Γουόρεν την κλείνουν σε ένα δωμάτιο με άλλα καταραμένα αντικείμενα. Καλού κακού ζητούν και τη βοήθεια ενός ιερέα να την ξορκίσει! Όμως ένα χρόνο μετά η 10χρονη κόρη τους, Τζούντι με τις φίλες της καταφέρνουν να μπουν στο δωμάτιο…       

 

Η ΠΙΣΙΝΑ

PISCINE

Σκηνοθεσία: Ζακ Ντερέ
Πρωταγωνιστούν: Αλέν Ντελόν, Ρόμι Σνάιντερ, Μορίς Ρονέ, Τζέιν Μπίρκιν, Πολ Κροσέ

Το 1969, στη Γαλλία, ο Ζακ Ντερέ, γυρίζει την ταινία «Η πισίνα», η οποία όταν πρωτοπροβλήθηκε είχε σοκάρει το κοινό με τον έντονο ερωτισμό της. Ρόμι Σνάιντερ και Αλέν Ντελόν, λίγο καιρό μετά το χωρισμό τους από μια πενταετή σχέση, εμφανίζονται σε καυτές σκηνές σε αυτό το αστυνομικό φιλμ που ανεβάζει την αδρεναλίνη.

Ένα ζευγάρι, ο Ζαν-Πολ και η Μαριάν, κάνουν διακοπές σε μια βίλα στη Νότια Γαλλία. Όμως το όμορφο αυτό σκηνικό θα αλλάξει όταν, μετά από πσόσκληση της Μαριάν, θα εμφανιστεί στη βίλα ο πρώην εραστής, ο Χάρι, με τη νεαρή του κόρη. Πενελόπ. Ο Ζαν –Πολ γοητεύεται από την Πενελόπ κι όλα θα γίνουν ακόμη χειρότερα όταν ένα πτώμα θα βρεθεί στην πισίνα. Ο επιθεωρητής Λεβέκ ο οποίος θα αναλάβει την υπόθεση προσπαθεί να δέσει τα στοιχεία και να ανακαλύψει τον ή την ένοχο.

Ο Ντερέ δημιουργεί μια ταινία στο επίκεντρο της οποία βρίσκεται ο γρίφος ενός εγκλήματος. Ένα δράμα για τη ζήλια και την κτητικότητα, διανθισμένο με έντονο ερωτισμό μέσα από τον οποίο αχνοφαίνεται ένα κριτικό σχόλιο για την αστική τάξη της εποχής.

Η μουσική είναι του Μισέλ Λεγκράντ, τρεις φορές βραβευμένου με Όσκαρ μουσικής, ο οποίος πέθανε τον περασμένο Ιανουάριο.

 

Η ΠΕΝΘΙΜΗ ΠΑΡΕΛΑΣΗ ΤΩΝ ΡΟΔΩΝ

BARA NO SORETSU

Σκηνοθεσία: Τόσιο Ματσουμότο
Πρωταγωνιστούν: Πίτα,Οσάμου Ογκασουάρα, Σοτάρι Ακιγιάμα

 

Στην Ιαπωνία ο Τόσιο Ματσουμότο γυρίζει το 1969 την ταινία «Η πένθιμη παρέλαση των ρόδων»,  η οποία θεωρείται ως εμβληματική στο χώρο του γιαπωνέζικου queer κινηματογράφου.

Μια νεαρή τρανσέξουαλ που τη στοιχειώνει ένα δραματικό παρελθόν πιάνει δουλειά σε ένα μπαρ και τα φτιάχνει με τον ιδιοκτήτη, τον Γκόντα. Η μαντάμ Λέντα, η οποία εργάζεται πολλά χρόνια εκεί νιώθει πως η νέα της παίρνει τη θέση. Η Έντι μπλέκεται σε αυτό το ερωτικό τρίγωνο και παράλληλα ζει μια έντονη ζωή.

Ο σκηνοθέτης παρουσιάζει μια σκοτεινή, αθέατη πλευρά του Τόκιο, με μια ηδονοβλεπτική διάθεση και παράλληλα αρκετά προκλητική για τα συντηρητικά ήθη μιας κοινωνίας και μιας εποχής. Με έντονο το στοιχείο του ερωτισμού, ο Ματσουμότο σκηνοθετεί μια ελεύθερη queer εκδοχή του μύθου του Οιδίποδα σε μια περίοδο έντονων κοινωνικών διεργασιών, προβληματισμών και σαρωτικών αλλαγών στα ήθη.

Χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης σημειώνει: «…τα πράγματα διακρίνονται από τις οριακές τους γραμμές, κι αυτό το σύστημα του διαχωρισμού των πραγμάτων μέσα στον κόσμο δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου από τους ανθρώπους. Αυτό σημαίνει ότι όταν τα μέτρα και τα κριτήρια που επιβάλλονται στον κόσμο δεν είναι τόσο ακριβή, θολώνει ο τρόπος με τον οποίο τον αντιλαμβανόμαστε. Έτσι αντικειμενικότητα και υποκειμενικότητα, αρσενικό και θηλυκό, μυθοπλασία και πραγματικότητα, όλοι αυτοί οι ορισμοί, μπερδεύονται. Φαντάζομαι πως αντιλαμβάνεστε ότι το ζήτημα εδώ είναι ότι στην εποχή που ζούσαμε ο κόσμος τον οποίο είχαμε προσαρμόσει στις ιδέες μας, δεν έμοιαζε πια τόσο σταθερός και μονοδιάστατος. Υποθέτω ότι θα μπορούσαμε ν’ αποκαλέσουμε αυτή την ασάφεια, αυτή την σύγχυση ένα είδος ρήξης με τον κόσμο».

 

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΓΕΥΜΑ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΥΠΟΨΗΦΙΟ ΔΟΛΟΦΟΝΟ

MURDER BY DEATH

Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Μουρ

Πρωταγωνιστούν: Πίτερ Σέλερς, Μάγκι Σμιθ, Αϊλίν Μπρέναν, Τρούμαν Καπότε, Τζέιμς Κόκο, Πίτερ Φολκ, Άλεκ Γκίνες, Έλσα Λαντσέστερ, Ντέιβιντ Νίβεν

 

Οι πιο διάσημοι ντετέκτιβ του κόσμου προσκαλούνται σε μια μυστηριώδη έπαυλη για δείπνο. Ο οικοδεσπότης τους ανακοινώνει ότι θα γίνει ένας φόνος μέσα στο σπίτι μέχρι τα μεσάνυχτα- εκείνοι καλούνται να λύσουν το μυστήριο. Η αμοιβή του νικητή θα είναι 1 εκατομμύριο δολάρια. Οι πρωταγωνιστές υποδύονται ρόλους οι οποίοι είναι βασισμένοι σε γνωστούς ντετέκτιβ όπως ο Ηρακλής Πουαρό και η Μις Μαρπλ.

Η ταινία είναι βασισμένη στο εξαιρετικό θεατρικό έργο του Νιλ Σάιμον.




 ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την περιήγησή σας. Περισσότερες πληροφορίες Κλείσιμο