ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | Πέμπτη, 04 Ιουλίου 2019

Αθάνατα διαχρονικά αριστουργήματα


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

 

 

 

Ακούσε τώρα Live

Μουσικές επιλογές, από τη δισκοθήκη μας

Αθάνατα διαχρονικά αριστουργήματα

Στράτος Κερσανίδης - Τρεις μέρες πριν από την κρίσιμη εκλογική μάχη από το αποτέλεσμα της οποίας θα κριθεί η πορεία της χώρας τα επόμενα έτη και στις κινηματογραφικές αίθουσες προβάλλονται δύο αθάνατα αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου με ξεκάθαρη πολιτική τοποθέτηση.


Ταινίες οι οποίες μιλούν με σαφήνεια για την οικονομική κρίση αλλά και την κρίση αξιών που οδηγεί στην κοινωνική κατάπτωση. Μιλούν για τη μεσαία τάξη, τον ατομισμό, τον κομφορμισμό και την αδιαφορία που σε συνδυασμό με τις κοινωνικές συνθήκες οδηγούν στο φασισμό. Μιλούν για την ανθρώπινη απελπισία και τα αδιέξοδα θέλοντας όμως να αφυπνίσουν και να δείξουν πως υπάρχει διέξοδος, πάντα υπάρχει, αρκεί να την αναζητήσουμε.

Ο Τσάρλι Τσάπλιν με τον «Κύριο Βερντού» (1947) και ο Μπερνάντο Μπερτολούτσι με τον «Κομφορμίστα» (1970), είναι δύο προτάσεις τις οποίες οφείλετε να ακολουθήσετε εφόσον θεωρείτε πως είστε σινεφίλ και πολιτικοποιημένο άτομο.

Όμως ακόμη δύο ταινίες από το παρελθόν που αξίζουν ιδιαίτερης προσοχής είναι «Το αγαπημένο μου ημερολόγιο», το τρυφερό κι ανάλαφρο αυτοβιογραφικό φιλμ ποπυ σκηνοθέτησε το 1992 ο Νάνι Μορέτι καθώς και η 5η μεγάλου μήκους ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ, η μαύρη κωμωδία «Μια ζωή ταλαιπωρία», με την οποία το 1984 καθιερώθηκε διεθνώς.

Από τις φετινές ταινίες εκείνη η οποία ξεχωρίζει είναι η «Γκλόρια», του χιλιανού Σεμπάστιαν Λέλιο, αγγλόφωνο ριμέικ της δικής του βραβευμένης ταινίας που είχε γυρίσει το 2013. Αυτή τη φορά πρωταγωνιστούν δυο μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ, η Τζούλιαν Μουρ και ο Τζον Τορτούρο.

Εξαιρετικά ενδιαφέρον φαίνεται πως είναι και το θρίλερ «70 πεντακοσάρικα», του Κόλντο Σέρα, ταινία γεμάτη σασπένς κι ανατροπές.

Οι γαλλικές κωμωδίας «Διακοπές στη Βενετία» του Ιβάν Καλμπεράκ και «Διακοπές στην Ίμπιζα» του Αρνό Λρεμόρτ υπόσχονται άφθονο γέλιο.

Ο κατάλογος των νέων ταινιών της εβδομάδας κλείνει με το ντοκιμαντέρ «ΜακΚουίν», των Ιάν Μπανότ και Πίτερ Ετένγκουϊ με θέμα τη ζωή του σχεδιαστή μόδας Αλεξάντερ ΜακΚουίν και ακόμη μια συνέχεια της σειράς ταινιών με τον Σπάιντερμαν, με τίτλο «Σπάιντερ Μαν: Μακριά από τον τόπο σου» του Τζον Γουότς.

 

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΒΕΡΝΤΟΥ

MONSIEUR VERNDOUX

Σκηνοθεσία: Τσάρλι Τσάπλιν
Πρωταγωνιστούν:Τσάρλι Τσάπλιν, Μάρθα Ρέι, Γουίλιαμ Φρόλεϊ, Μέριλιν Νας, Ίζομπελ Έλσομ, Μάντι Κορέλ, Μάρτζορι Μπένετ, Ίρβινγκ Μπέικον, Μπέρναρντ Νεντέλ, Βέρα Μαρς

 

Το 1947, πρωτοπροβλήθηκε η ταινία αυτή του μεγάλου Τσάρλι Τσάπλιν. Ταινία εμφανώς επικριτική για την πολιτική η οποία οδήγησε στην τραγωδία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου η οποία συνδέει την άνοδο του φασισμού και του ναζισμού με την οικονομική εξαθλίωση μεγάλου μέρους του πληθυσμού.

Ο κύριος Βερντού είναι ένας άνδρας ο οποίος εργαζόταν ως διευθυντικό στέλεχος σε τράπεζα. Επί 30 χρόνια εργαζόταν ενσυνείδητα προσφέροντας τις υπηρεσίες  ώστε η τράπεζα να αυξάνει τα κέρδη της. Όταν όμως άρχισε να εμφανίζεται η οικονομική κρίση ήταν από τους πρώτους που απολύθηκε. Άνεργος, χωρίς προοπτικές και με μια ανάπηρη γυναίκα και ένα παιδί να συντηρήσει, ο Ανρί Βερντού αποφασίζει να χρησιμοποιήσει την ευφυΐα του. Προφασιζόμενος συνεχή ταξίδια για δουλειές, στήνει μια ολόκληρη εγκληματική επιχείρηση. Ανακαλύπτει πλούσιες, τις παντρεύεται, απομυζά τις περιουσίες τους και επενδύει τα χρήματα στο χρηματιστήριο. Προηγουμένως βέβαια έχει φροντίσει να τις δολοφονήσει και να εξαφανίσει τα πτώματά τους! Βέβαια κάποια στιγμή η εγκληματική του δράση αποκαλύπτεται και ο κύριος Βερντού συλλαμβάνεται και καταδικάζεται.

Απολογούμενος στη δίκη του, δεν υπερασπίζεται τον εαυτό του ούτε τα εγκλήματά του. Με λίγα πικρά λόγια απευθύνεται προς την κοινωνία, τη δικαιοσύνη, το κράτος λέγοντας: “Ένας φόνος κάνει κάποιον δολοφόνο ενώ χιλιάδες φόνοι σε κάνουν ήρωα.  Οι αριθμοί είναι που μπορούν να σε κάνουν Άγιο!”.  Λίγα λεπτά πριν οι θεατές βλέπουν στις οθόνες τον Μουσολίνι, τον Χίτλερ και εικόνες πολέμου.

Ελεύθερη μεταφορά του μύθου του Κυανοπώγωνα και βασισμένη σε μια ιδέα του Όρσον Ουέλς, η ταινία είναι μια γλυκόπικρη αστυνομική ταινία, με στοιχεία χιούμορ, αλλά και με ξεκάθαρη πολιτική θέση. Αξεπέραστη η ερμηνεία του Τσάρλι Τσάπλιν ο οποίος έκανε και τη μουσική.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο που την προβολή τους αθάνατου αυτού αριστουργήματος του Τσάπλιν ακολούθησαν επικριτικές κριτικές. Να μην ξεχνάμε πως βρισκόμαστε στην εποχή που αρχίζει να εμφανίζεται ο Ψυχρός Πόλεμος κι έτσι ο Τσάπλιν με μεγάλη ευκολία χαρακτηρίστηκε κομμουνιστής ενώ η ταινία απέτυχε εισπρακτικά.

 

Ο ΚΟΜΦΟΡΜΙΣΤΑΣ

IL CONFORMISTA

Σκηνοθεσία: Μπερνάρντο Μπερτολούτσι
Πρωταγωνιστούν: Ζαν-Λουι Τρεντινιάν, Στεφανία Σαντρέλι

Έχουν περάσει περίπου 26 χρόνια από το τέλος του πολέμου αλλά το φάντασμα του φασισμού εξακολουθεί να στοιχειώνει την Ιταλία. Ο Μπερτολούτσι σε μια ανασκόπηση της Ιστορίας προσπαθεί να διερευνήσει το πως γίνεται κάποιος φασίστας και πως λειτουργεί ως τέτοιος.

Ο Μαρτσέλο ζει εντελώς συμβατικά, εκκλησιάζεται τακτικά και είναι παντρεμένος με μια γυναίκα μικροαστικής καταγωγής και νοοτροπίας. Ο ίδιος εργάζεται για το καθεστώς του Μουσολίνι, είναι υπάκουος και προσπαθεί να μην διαταράσσεται η καθημερινότητά του. Έτσι όταν το αφεντικό του, του αναθέτει να εκτελέσει τον πρώην καθηγητή και μέντορά του ο οποίος ζει στο Παρίσι ο Μαρτσέλο θα υπακούσει.

Ο μεγάλος ιταλός δημιουργός μεταφέρει στον κινηματογράφο το ομώνυμο μυθιστόρημα του πολύ σημαντικού συγγραφέα Αλμπέρτο Μοοράβια, μια λογοτεχνική και κινηματογραφική σπουδή επάνω στο φασισμό και τα ερείσματά του. Τι μας λέει η ταινία; Πως ο φασισμός έχει λαϊκή βάση είναι εν τέλει ένα λαϊκό κίνημα γι` αυτό και μπορεί να πάρει τόσο τρομακτικές διαστάσεις. Και εκείνοι που το στηρίζουν είναι καθημερινοί άνθρωποι της διπλανής πόρτας, κομφορμιστές, βολεμένοι, έτοιμοι να κάνουν οτιδήποτε προκειμένου να επιβιώσουν, έστω και χάνοντας τη αξιοπρέπειά τους.

Τσάρλι Τσάπλιν και Μπερνάντο Μπερτολούτσι έστω και από πολύ μακριά, παρεμβαίνουν με τον τρόπο τους στις ελληνικές εθνικές εκλογές. Μιλούν με σαφήνεια για την οικονομική κρίση αλλά και την κρίση αξιών που οδηγεί στην κοινωνική κατάπτωση. Μιλούν για τη μεσαία τάξη, τον ατομισμό, τον κομφορμισμό και την αδιαφορία που σε συνδυασμό με τις κοινωνικές συνθήκες οδηγούν στο φασισμό. Μιλούν για την ανθρώπινη απελπισία και τα αδιέξοδα θέλοντας όμως να αφυπνίσουν και να δείξουν πως υπάρχει διέξοδος, πάντα υπάρχει αρκεί να την αναζητήσουμε.

 

ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

CARO DIARIO

Σκηνοθεσία: Νάνι Μορέτι
Πρωταγωνιστούν: Νάνι Μορέτι, Ρενάτο Καρπεντιέρι

 

Ο Νάνι Μορέτι αυτοβιογραφείται σε αυτήν την τρυφερή και γεμάτη χιούμορ ανάλαφρη ταινία η οποία γυρίστηκε το 1993 και σημείωσε μεγάλη επιτυχία.

Ο σκηνοθέτης αφηγείται τρεις ιστορίες. Στην πρώτη, καβάλα στη βέσπα του, βολτάρει στην έρημη καλοκαιρινή Ρώμη αναπολώντας το παρελθόν της γενιάς του. Στη δεύτερη, θέλοντας ηρεμία για να γράψει ένα σενάριο ταξιδεύει μέχρι το νησί Λίπαρι το οποίο όμως έχει αλλοιωθεί από τον τουρισμό. Στην τελευταία, αφηγείται ένα πρόβλημα υγείας και τις επισκέψεις που έκανε στους γιατρούς για να βρει από τι πάσχει.

 

ΜΙΑ ΖΩΗ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ

QUE HE HECHO YO PARA MERECER ESTO?

Σκηνοθεσία: Πέδρο Αλμοδόβαρ
Πρωταγωνιστούν: Κάρμεν Μάουρα, Άνχελ ντε Αντρές Λόπεθ, Τσους Λαμπρεάβε, Βερόνικα Φορκέ, Κίτι Μάνβερ, Χουάν Μαρτίνεθ, Γκονθάλο Σουάρεθ, Κάτια Λόριτζ, Αμπάρο Σολέρ Λέαλ

 

Το 1984 ο Αλμοδόβαρ γύρισε αυτήν τη μαύρη κωμωδία ακολουθώντας τα βήματα του μεγάλου Λουίς Μπουνιουέλ.

Στην ταινία μια ισπανίδα νοικοκυρά στην προσπάθειά της να ζήσει όπως θέλει αποφασίζει πως κάποιοι άνθρωποι πρέπει να φύγουν από τη μέση. Δηλαδή ο ταξιτζής άντρας της, οι γιοί της και η παλαβή πεθερά της. Το σχέδιό της μπαίνει σε ενέργεια.

Είναι η 5η μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη η οποία σήμαινε την απαρχή της μεγάλης διεθνούς του καριέρας καθώς η ταινία έγινε μεγάλη επιτυχία στις ΗΠΑ.

Ο ίσιος ο Αλμοδόβαρ, σημειώνει για την ταινία: «Είναι και πάλι ένα αμάλγαμα πολλών κινηματογραφικών ειδών, κυρίως όμως συνδέεται με μια αφηγηματική μορφή που αγαπώ πολύ: τον ιταλικό νεορεαλισμό. Κατά τη γνώμη μου, ο νεορεαλισμός είναι ένα υποείδος του μελοδράματος, με την ιδιαιτερότητα ότι δεν δίνει σημασία μόνο στα συναισθήματα, αλλά και στην κοινωνική συνείδηση. Είναι ένα είδος που, αν και διατηρεί τα βασικά χαρακτηριστικά του μελοδράματος, του αφαιρεί ταυτόχρονα κάθε τι το ψεύτικο. Στο Μια ζωή ταλαιπωρία αντικατέστησα τους περισσότερους κώδικες του μελοδράματος με το μαύρο χιούμορ. Διόλου παράξενο που οι θεατές αισθάνονται την ταινία πρώτα ως μια κωμωδία, έστω κι αν πρόκειται για μια πολύ δραματική και συγκινητική ιστορία (…)»

 

ΓΚΛΟΡΙΑ

GLORIA BELL

Σκηνοθεσία: Σεμπαστιάν Λέλιο
Πρωταγωνιστουν: Τζούλιαν Μουρ, Τζον Τουρτούρο, Μάικλ Σέρα

 

Ο Σεμπάστιαν Λέλιο από τη Χιλή, βραβεύτηκε το 2013 στο Βερολίνο και το Σαν Σεμπάστιαν, με την ταινία “Γκλόρια”. Έξι χρόνια μετά γυρίζει το αγγλόφωνο ριμέικ της δικής του ταινίας με πρωταγωνίστρια την Τζού6λιαν Μουρ.

Η Γκλόρια, μια διαζευγμένη γυναίκα η οποία εργάζεται σε γραφείο, τα βράδια μεταμορφώνεται καθώς πηγαίνει σε διάφορα κλαμπ και χορεύει. Ένα από αυτά τα βράδια γνωρίζει τον Άρνολντ και τον ερωτεύεται κεραυνοβόλα. Μια σχέση ανάμεσα σε δύο ανθρώπους με ό,τι μπορεί να συμβαίνει αυτό με τις χαρές και τα προβλήματα που μπορεί να ενσκήψουν σε μια ρομαντική κομεντί.

Ο Σεμπάστιαν Λέλιο, σημειώνει: “(…)Ο κόσμος έχει αλλάξει δραστικά από το 2013. Μοιάζει να έχει μετακινηθεί προς τα πίσω σε σχέση με την πολιτική και την επανεμφάνιση της ακροδεξιάς. Ξαφνικά όλα λειτουργούν από την παλιά αφετηρία του φόβου. Τα σύνορα κλείνουν αντί να εμπεριέχουν την πολυπλοκότητα και τη διαφορετικότητα της ζωής, οπότε η ιστορία μιας γυναίκας που αρνείται να τα παρατήσει είναι επίκαιρη. Διεκδικεί το δικαίωμα της να ακουστεί και να τη δουν, την πρόσβαση της στην απόλαυση, την επιθυμία της να συνεχίσει να χορεύει.

Όπως όλοι, η Γκλόρια βάλλεται από τον κόσμο, αλλά συνεχίζει να στέκεται. Ανασυγκροτείται και συνεχίζει να αναζητά την εμπειρία της ομορφιάς στη ζωή. Αυτή είναι η έμπνευση μου και ο λόγος που μοιράζομαι την ιστορία της. Για να αφουγκραστούμε και να δούμε όλες τις Γκλόρια αυτού του κόσμου”.

 

70 ΠΕΝΤΑΚΟΣΑΡΙΚΑ

70 BINLADENS

Σκηνοθεσία: Κόλντο Σέρα
Πρωταγωνιστούν: Έμα Σουάρεζ, Νάταλι Πόζα, Ούγκο Σίλβα, Ντανιέλ Περέζ Πράντα, Μπάρμπαρα Γκενάγκα, Φερνάντο Αλμπίζου

 

Οι κοινωνικές υπηρεσίες έχουν αναλάβει την επιμέλεια της Άλμπα, κόρης της Ράκελ, μιας γυναίκας από το Μπιλμπάο. Η Ράκελ βρίσκει μια άκρη ώστε να πάρει π0ίσω την κόρη της αλλά γι` αυτό πρέπει να πληρώσει 35.000 ευρώ μέσα σε 24 ώρες. Έτσι επισκέπτεται τον Ελίας, διευθυντή σε υποκατάστημα τράπεζας ο οποίος παίρνει την έγκριση από την προϊσταμένη του την Κριστίνα. Και ενώ η συναλλαγή είναι έτοιμη να ολοκληρωθεί δυο ληστές, ο Γιόναν και η Λόλα εισβάλλουν στην τράπεζα και κρατούν ομήρους τον Ελιάς, την Κριστίνα, την Ράκελ και άλλους. Τώρα η Ράκελ έχει να αντιμετωπίσει μια νέα κατάσταση και προσπαθεί να ξεγελάσει τους ληστές ώστε να πάρει πίσω την κόρη της. Πολύ έξυπνη ταινία με σασπένς και συνεχείς ανατροπές.

 

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ

VENISE N’ EST PAS EN ITALIE

Σκηνοθεσία: Ιβάν Καλμπεράκ
Πρωταγωνιστούν: Μπενουά Πουλβόρντ, Βαλερί Μπονετόν, Ούντες Ράουπουθ, Ελί Τονά, Γιουτζίν Μαρκούς

 

Ο Εμίλ είναι 14 ετών και ενώ προσπαθεί να ζήσει μια φυσιολογική ζωή δεν τα καταφέρνει εξαιτίας της αλλοπρόσαλλης οικογένειάς του. Ζει σε ένα παλιό τροχόσπιτο μαζί με τον αδελφό τους και τους εκκεντρικούς γονείς του. Μια ευκαιρία να ξεφύγει είναι όταν η Πολίν, η κοπέλα με την οποία είναι ερωτευμένος στο σχολείο τον προσκαλεί για μια συναυλία στη Βενετία. Το λέει στους γονείς του και ο πατέρας του έχει μια φαεινή ιδέα: να κάνουν όλοι μαζί ένα ευχάριστο οικογενειακό ταξίδι στη Βενετία με το τροχόσπιτο. Ξεκαρδιστική κωμωδία.

 

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗΝ ΙΜΠΙΖΑ

IBIZA

Σκηνοθεσία: Αρνό Λεμόρτ
Πρωταγωνιστούν: Κριστιάν Κλαβιέ, Ματίλντ Σενιέ

 

Ο Φιλίπ θέλει να κερδίσει την εύνοια των παιδιών της αγαπημένης του Καρόλ, από τον πρώτο γάμο. Έτσι υπόσχεται στον μεγαλύτερο γιο της πως αν γράψει καλά στις εξετάσεις, θα είναι εκείνος που θα επιλέξει τον τόπο των διακοπών. Κι ο τόπο αυτός είναι η Ίμπιζα, το πολύβουο τουριστικό ιταλικό νησί, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την ηρεμία και την ησυχία που προτιμά ο Φιλίπ στις διακοπές του. Κωμωδία.

 

ΜΑΚ ΚΟΥΙΝ

Mc QUEEN

Σκηνοθεσία: Ίαν Μπονότ, Πίτερ Ετέντγκουϊ
Πρωταγωνιστεί: Αλεξάντερ Μακουίν

 

Ντοκιμαντέρ για τη ζωή και την καριέρα του διάσημου σχεδιαστή μόδας Αλεξάντερ ΜακΚουίν.

Συνεντεύξεις, αρχεία, εικόνες, μουσική συνθέτουν το πορτρέτο αυτής της σημαντικής προσωπικότητας που σημάδεψε το χόρο της μόδας, μέχρι τον πρόωρο θάνατό του. 

 

SPIDER-MAN: ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΣΟΥ

SPIDER-MAN: FAR FOR HOME

Σκηνοθεσία: Τζον Γουότς
Πρωταγωνιστούν: Ζεντάγια, Τζέικ Γκίλενχαλ, Κόμπι Σμόλντερς, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Τομ Χόλαντ, Μάικλ Κίτον, Μαρίζα Τομέι, Τζον Φαβρό, Μάρτιν Σταρ, Ανγκουρί Ράις

 

Ο Πίτερ Πάρκερ θέλει να κάνει διακοπές. Όμως όταν ο Νικ Φιούρι χρειαστεί τη βοήθειά του, οι δυο τους θα αναλάβουν να αποκαλύψουν τι κρύβεται πίσω από τις επιθέσεις περίεργων πλασμάτων που απειλούν την Ευρώπη.

 

    

  

 

 




 ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την περιήγησή σας. Περισσότερες πληροφορίες Κλείσιμο